Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies

Komentáře

ke článku: Tragický pád v Rathenu
ze dne 15.06.2009, autor článku: Petr Jandík

Komentář ze dne: 16.06.2009 08:31:52     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Lukas B. (@)
Titulek:
hodiny 3 (?) metry pod kruhem jsou tlusté asi jako já v pase (když hodně vydechnu) a vytrhnout je? tvrdím, že nesmysl. pak ke kruhu pár sokolíkových kroků, ale žádné dunivé žebro.

mimochodem, cesta vede odspodu, dvě dýlky komíny. nepříliš obtížně, nepříliš hezky, nepříliš jištěně, ale natraverzováním pod kout zkrátit cestu o nějakých 40-50 metrů, to mi přijde škoda.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 09:46:40     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Arymundweg
Díky za upřesnění. Já jsem to sice lezl snad možná dvakrát, ale jediné na co si z té cesty pamatuju je ten natahovák úplně nahoře, takže už bych mohl mít sklerotickej onsajt. Pro trpaslíky je to asi těžší, než dolez ke kruhu, když mi to v hlavě uktvělo takhle. Uvidíme, jestli to Němčíci nějak blíž upřesní. Pokud by mělo upadnout to žebro, jakože se mi to taky nezdá, to by byla taková kanonáda, že by to tom určitě napsal i Saskej Cajtunk.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 11:58:13     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Lukas B. (@)
Titulek: Re: Re: Arymundweg
ostatně, na teufelsturm.de je to "žebro" pod kruhem slušně vidět na fotkách u komentářů k cestě. bohajeho, to není žádné žebro na upadnutí, to je příď parníku, to má v půdorysu úhel určitě pětadvacet-třicet stupňů!

jinak kruh "není potřeba", respektive každej si ho rád cvakne, dřív, když nebyly sedáky a obvyklé lano bylo kratší, tak asi bylo štandování u něj skoropovinné, teď si dobírač natáhne dlouhej fous a lano až zas tak moc nedře. těžkej krok (rozuměj v kontextu sedmové cesty) je od hodin ke kruhu a hrana převisu nahoře.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 12:21:42     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Arymundweg
To už pak fakt vypadá, že si ty hodiny nedal, nebo k nim nedolezl.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 12:26:19     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Lukas B. (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Arymundweg
ještě k těm fotkám na teufelsturmu: focený má nad cestou evidentně navrch, proto si dovoluje nedat pod hodinami žádnou smyci, jdou tam velmi slušně, při pečlivém zajištění bojácného slabého nešikovného lezce (kupříkladu já) nehrozí v žádném místě cesty pád delší než osm - deset metrů.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 13:06:58     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Arymundweg
No, i 8-10 metrů je víc, než by se mi chtělo.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 13:23:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Lukas B. (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Arymundweg
to jo, ale když netrefíš polici, nezamotáš lano okolo nohy či krku, nasadíš helmišku a pořádně se navážeš, tak se nezamorduješ, ale uděláš si tak silniční lišej a vyroněnej kotník. ostatně, pádem maximálně 8-10 metrů rozumím vzdálenosti tutovejch smyc okolo tří metrů a při vytočenejch třiceti metrech lana. to není zas tak zlý, to je jak v nějakým kindrfrojndlich frankrajchu.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 13:34:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Arymundweg
Já jsem se moc padat nenaučil, na písku mám rekord menší než 10, když jsme s Čertem kdysi zkoušeli Zauberwand. Tam je to do převisu, takže kromě nervů se nic nepoškodilo, ale podruhý už jsem tam stejně nešel.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 09:53:23     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
Mně tam zavedl kámoš z Leipzigu kdysi dávno a zřejmě je mezi místními zvykem to natraverzovávat zleva. Ale komínů není nikdy dost, o tom žádná :-)
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 08:40:17     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek:
No jestli umím dobře číst, tak ten kruh tam je NR, takže starej Arymund to vybouchal bez něj.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 11:15:01     Reagovat
Autor: neregistrovaný - starej Širl (vsirl@centrum.cz)
Titulek: Starej? Mladej Arymund!
Nutno podotknouti, že Arymund Fehrmann byl ročník 1887. V čase prvovýstupu na Gans rozhodně nebyl starej! A starej nebyl ani tehdy, kdy v říjnu 1914 padl v Belgii - ve válce, nikoliv při lezení.
Zdraví (opravdu) starej Širl!
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 11:33:00     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Hlína starý (@)
Titulek:
Vašku, ten neregistrovaný jsem byl já a my jsme si už jednou tu moji úchylku s používáním přídomku "starý" vysvětlili. ostatně já už se te´d do knížek taky podepisuju Hlína starý , abych se odlišil od synátora.

zdraví Vladimír "Hlína starý" Vršovský
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 15:22:50     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jiří Binder (@)
Titulek: Výlom
Na Teufelsturm.de je ve fóru zpráva, že je tam výlom 2m čtverečný VČETNĚ těch HODIN!!! K tomu asi není co dodat.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 16:11:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Výlom
Tak to je tedy soda. To měl chlapík opravdu smůlu. Jestli měl ty hodiny provázaný, jakože nejspíš jo.... aúúúúúúú :-(
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 19:30:51     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Hlína (vladimir.vrsovsky@seznam.cz)
Titulek: Příspěvky na Čertovi
V diskuzi na Čertovi se vůbec vynořily zajímavé příspěvky:
„Der Unfall wird von der zuständigen Polizeidirektion untersucht, die Unfallaufnahme am Fels ist abgeschlossen. Von dieser Seite gibt es keine Klettereinschränkungen. Es wird in diverse Richtungen ermittelt, die Felsdurchfeuchtung und der Grad der Abtrocknung spielen auch da eine Rolle. Leider wird diesem (auch in den Kletterregeln dargestelltem) Problem des wetterabhängigen Kletterverbotes zunehmend weniger Aufmerksamkeit geschenkt. Die Untersuchung wird von Leuten geführt, die was vom Klettern verstehen-also hier keine Angst vor Kompetenzproblemen.“
Možná by se chtělo zamyslet nad mýtem německého písku, který osychá „ještě v průběhu deště“. V minulém týdnu v Čechách opravdu dosti pršelo, nebyly to májové přeháňky. Pátek byl vůbec docela u nás na severu obdařen řadou bouřeka lijavcem.
Denně mi chodí zprávy a předpovědi z Deutscher Wetterdienst, které jsou pochopitelně konstruovány pro jednotlivé spolkové země a i v nich se to ještě občas regionálně dělí. Projel jsem si v archivu poslední týden pro Svobodný stát Sasko a počasí tam bylo stejné.
Asi je rozdíl mezi jednou přeháňkou na rozpálený písek v letních vedrech, která se opravdu může odpařit hodně rychle a mezi několikadenním intenzivním deštěm, navíc spojeným s chladnem. Tam se potom opravdu asi může hovořit o „ Felsdurchfeuchtung“, a to se asi vrací do normálu trochu pomaleji.
Je to rozhodně k zamyšlení i pro české písky, kde se v neděli "podmíněně" lezlo. Nevím, nevím.

zdra
hli

0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 19:47:10     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ji59 Binder (@)
Titulek: Re: Příspěvky na Čertovi
To je skoro telepatie, protože jsem se právě chystal tady napsat něco podobného. Docela mi to leželo v hlavě, možná i proto, že jsem byl nachystaný při nejbližší příležitosti cestu lézt. V neděli jsme zvolili z kombinace různých důvodů Bielatal. Ale Rathen bych zrovna tuto neděli z hlediska suchosti vyloučil v každém případě. Takový odlom tam byl asi nachystán, ale v tom že se to odlomilo zrovna teď, mohla ta vlhkost hrát roli.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 20:02:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Příspěvky na Čertovi
Podešťové limity je třeba brát jako minimální a opravdu s ohledem na celkový průběh počasí, čas potřebný na proschnutí za nepříznivém průběhu počasí může být několikanásobný od ideální situace kdy ve vedrech přejde nějaká bouřka. Mám stejný dojem jako ty, že se osychavost saských písků přeceňuje. Kromě Bielatalu, Pfaffensteinů a s odstupem Schmilky a Affensteinů mě ty ostatní oblasti nepřijdou zas nějak zvláš't odolné.
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 20:30:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Příspěvky na Čertovi
Správně byla použita dvě různá slovesa "oschnutí" a "proschnutí" a to celý problém dobře doplňuje. Ostatně s podeš´tovými limity je nutno pracovat nikoliv jako s "konstatní neměnnou" veličinou, ale přemýšlet u toho.
nebylo by rovněž od věci, kdyby graf "aktuální lezecké podmínky" na www.hruboskalsko.cz byl v souladu s barvičkami na mapě v sekci SO na www.horosvaz.cz. protože jinak jsem z toho jelen a to si myslím velmi neskromnně, že nejsem barvoslepý.
zdra
hli
0 0

Komentář ze dne: 16.06.2009 20:49:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Zase je to jinak
Příspěvky na Čertovi se pěkně vyvíjí. Poslední hlášení vyvrací předchozí:

Arymundweg je v zásadě nedotčená. Obtížnost a možnosti jištění nezměněny. Popis stavu:
Žebro od hodin ke kruhu nevykaztuje žádné čerstvé výlomy, hodiny jsou beze změny tam, kde byly. Dva menší, relativně čerstvé výlomy jsou v relativně lehké části žebra pod hodinami, obě na levé stěně. Vylomená nebo zničená místa na smyčky nejsou vidět. Dokumentační fotografie má k dispozici PIG (Pig-Image-Security-Service (PISS) a v příštích hodinách je dá na Čertovi online.

Protože v kolmé části žebra mezi hodinami a kruhem nejsou žádné výlomy a nepřehlédnutelné hodny jsou nedotčené, je velmi nepravděpodobné, že by k pádu došlo kvůli vylomení chytu těsně pod kruhem. Pravděpodobnější je pád v relativně lehčím terénu po hodinami vylomením chytu nebo stupu. To vysvětluje velkou délku pádu bez mezijištění, které by ho zastavilo. Úsek, ve který přichází v úvahu pro pád, je díky velkému převisu nad ním málo vystaven dešti a měl být ve chvíli pádu suchý.
0 0

Komentář ze dne: 17.06.2009 08:00:28     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Lukas B. (@)
Titulek: Re: Zase je to jinak
taky to mohlo bejt úplně obyčejný vokno lezce, kterej měl nad cestou navrch. tuhle se mi málem stalo něco podobnýho (o pár stupňů níž, ale převaha nad cestou mohla bejt podobná), na obrvégrech v čtyřkové jižní na smrtku, kde jsem necvakal druhej kruh, by se mi lépe sedělo při dobírání. a nějak jsem v těch chytech po loket a stupech po koleno zazmatkoval a horko těžko jsem se vymotal, a to mám tu cestu vylezenou určitě třicetkrát, v polovině případů bez lana. to bych byl fakt zvědavej na ty nekrology.
0 0

Komentář ze dne: 17.06.2009 09:46:14     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Zase je to jinak
To víš, pravdu má ten, kdo přežije. Samozřejmě nelze ani okno vyloučit.
0 0

Komentář ze dne: 18.06.2009 12:21:56     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Lukas B. (@)
Titulek: Re: Re: Re: Zase je to jinak
ostatně, můžeme se zeptat starého "zkušeného lezce", jakou že to chybu loni udělal, že si natloukl kokos. vsadil bych svačinu že neví. rozhodně však si z toho neodnesl poučení, že se má zapsat do horoškoly nebo se má učit zakládat smyce.
bohužel lezení je furt nebezpečná kratochvíle, a kdo tvrdí něco jiného, tak buď kecá, machruje nebo je momentálně zavostalej.
0 0

Komentář ze dne: 18.06.2009 14:47:50     Reagovat
Autor: neregistrovaný - starej zkušenej lezec (vsirl@centrum.cz)
Titulek: Všechno je furt stejný!
Ano, fakt nevím! Ale je mi to vcelku lhostejno, neb se s tím jaksi nedá nic dělat - kdybych to byl věděl, byl bych tam nechodil.
Do horoškoly se taktéž zapsat nemíním, ale zakládání smyc si pilně opakuju furt.
Haj hou! V. Š.

0 0

Komentář ze dne: 17.06.2009 20:34:05     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (@)
Titulek: Re: Re: Zase je to jinak
Nojo, rozdím mezi odvážnýma báječným lezekým činem a píčovinou, slávou a smrtí je často jen ten kousek štěstí a nebo smůly. Bifurkační bod. Malinkej pohyb, únava materiálu lezce nebo skály v nepravý čas a místo vrcholové euforie a pocitu "já na to mám, neb jsem dobrej", plácání po zádech od kamarádů... nemocnice nebo márnice.
0 0

Komentář ze dne: 18.06.2009 16:15:28     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Zase je to jinak
Ano, velmi přesné.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]


horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci