Dolby Malba

Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>, Zdroj: Petr Jandík, Vydáno dne: 30. 01. 2013

Spodní chytVernisáž Jiřího Černického

Možná si říkáte, co tu takovýhle článek dělá, že tohle je přece web o horolezectví a ne výtvarném umění. Když si to přečtete dál, uvidíte, že to sem ale přece jen patří.

V prestižní výstavní síni v Dlouhé ulici, kousek od Staroměstského náměstí proběhla vernisáž výstavy Jiřího Černického Dolby Malba. Zajímavá Černického díla, přesahující z oblasti malby na nejrůznější strany. Věnujme pozornost největšímu dílu, které je vepsáno přímo na zdi galerie.Vidíme malbu na stěně a visící lana a na zemi sedáky. K čemu to tam je? Že by dozdobení plošné malby do trojrozměrného prostoru?

Jiří Černický: Action Painting
Jiří Černický: Action Painting, foto: Petr Jandík

 

Když přijdeme blíž a podíváme se z profilu, vidíme z malby na zdi vystupovat jakési plastické výstupky, které bychom mohli klidně označit za chyty a stupy.

 

Při bližším pohledu jsou vidět stupy
Při bližším pohledu jsou vidět stupy, foto: Petr Jandík

 

Nojo, opravdu! Pod pláštíkem moderní malby se nám tu dovedně skrývá umělá lezecká stěna! Vidíme bočáky, spoďáky, lišty, nahoře regulérní řetěz na dvou nýtech. Drží to vůbec?

 

Spodní chyt
Spodní chyt, foto: Petr Jandík

 

 

Stupy a chyty
Stupy a chyty, foto: Petr Jandík

 

 

Jiří Černický chce, aby mělo jeho dílo široký záběr. Proto proběhla na vernisáži jakási dadaistická performance, kdy z ničeno nic přišel autor s koloběžkou, vylezl nahoru a koloběžku pověsil na dřevěný závěs. Publikum koukalo. Ještě víc koukalo, když přišla důchodkyně v šátku, baloňáku a nákupem v síťovce na ruce a šup na stěnu. Pravda, trochu měla problém vymotat síťovku a baloňáku a pověsit jí také na hák. Jak leze, dole jí očumuje vousatý myslivec, zelené sáčko, zelený klobouk. Osahává výčnělky, kroutí hlavou a když důchodkyně sleze, jde to také zkusit. Na sólo v botaskách dolézá ke stropu a na památku věší ke stropu loveckou trumpetu. Opatrně slézá, ale ještě se mu nechce dolů a nad zemí traverzuje a bouldruje si. Potlesk publika, myslivec zdraví zvednutím klobouku a odchází. To povzbuzuje děti z publika a další a další, aby si to zkusili taky.

 

 

 

A už je to tady
A už je to tady, foto: Petr Jandík

 

Když člověk vidí tohle, už ho asi nepřekvapí, že součástí jiného exponátu je živý pes na vodítku, které z obrazu vychází, nebo holčička představující Alenku v říši divů, která sedí na do díla vestavěné sedačce a krasohledem si prohlíží knihu Pabla Picassa. Maně si vzpomínám na větu z recenze koncertu Franka Zappy, kde se psalo: "Nevím, kdo je tu vlastně blázen".

Myslete si co chcete a jestli budete v příštích dvou měsících kolem Staromáku, zaběhněte se tam podívat. pevnost chytů posoudila bezpečnostní komise ČHS v podobě Tomáše Kubláka a prakticky jsem je vyzkoušel i já v roli myslivce. No a tenhle člověk za to může: 

 

Jiří Černický s rektorem VŠUP Jindřichem Smetanou před lezecko výtvarným dílem
Jiří Černický (vlevo) s rektorem VŠUP Smetanou před lezecko-výtvarným dílem, foto: Petr Jandík

 

Dál už to o lezení není, ale klidně to dojeďte až do konce. Tady sedí Alenka v říši divů, dole je přivázaný pes (oboje asi jen po dobu vernisáže). Pokud se kouknete pod Alenku, vidíte pěkný madlo. Co udělá horolezec, když něco takového vidí? No, sáhne na to. Asi i s tím Jiří Černický počítal :-). Překvapení zajištěno.

 

Jiří Černický: Dolby malba - nahoře Alenka v říši divů, dole pes
Jiří Černický: Dolby malba - nahoře Alenka v říši divů, dole pes, foto: Petr Jandík

Pes je součástí obrazu

 

Jiří Černický: Dolby malba (střepy prachu) - Živý pes je dočasnou součástí díla 
Jiří Černický: Dolby malba (střepy prachu) - Živý pes je dočasnou součástí díla, foto: Petr Jandík

 

Tahle věc má čidlo, a když se přiblížíte, začne se s řevem točit pomalovaný šmirgl v brusce 

Jiří Černický: Semmering - 50 x 20 x 15 
Jiří Černický: Semmering - 50 x 20 x 15, foto: Petr Jandík

  

Jiří Černický: Obrazy, které vypadají jako malba
Jiří Černický: Obrazy, které vypadají jako malba, foto: Petr Jandík

 

Tyhle "parkety" jsou ze všelijakých dílů, vík, ale najdete i kus spacáku a jiné poklady

 

Jiří Černický: Stav přitažlivého opovrčení - 300 x 100 x 10 cm
Jiří Černický: Stav přitažlivého opovrčení - 300 x 100 x 10 cm, foto: Petr Jandík

 

 

Trophy:


 

Poslední úložiště harddisků

 

 

Jiří Černický: Vnitřní malba
Jiří Černický: Vnitřní malba, foto: Petr Jandík

 

Jiří Černický: Vnitřní malba
Jiří Černický: Vnitřní malba, foto: Petr Jandík

 

 

Jiří Černický: Úhell
Jiří Černický: Úhell, foto: Petr Jandík

 

Tenhle binec se jmenuje Bumerangy. Ty parohy nahoře

 

Jiří Černický: Boomerangy
Jiří Černický: Boomerangy, foto: Petr Jandík

 

 

Jiří Černický
Jiří Černický, foto: Petr Jandík

 

 

Jiří Černický
Jiří Černický, foto: Petr Jandík

 

Jiří Černický
Jiří Černický, foto: Petr Jandík

 

Jiří Černický
Jiří Černický, foto: Petr Jandík

 

Jiří Černický
Jiří Černický, foto: Petr Jandík

 

Obzvláště hnusná medúza:

 

Medúza
Medúza, foto: Petr Jandík

 

 

Jiří Černický
Jiří Černický, foto: Petr Jandík

 

Kvůli tomuhle se bouralo

 

Jiří Černický: Poslední večeře summitu - 30 x 25 x 30 cm
Jiří Černický: Poslední večeře summitu - 30 x 25 x 30 cm, foto: Petr Jandík

 

 

Diváci v podpalubí
Diváci v podpalubí, foto: Petr Jandík

 

Další součást obrazu s čidlem

 

Jiří Černický: Dolby malba (střepy prachu), detail. Když přiblížíte ruku, začne obrázek vibrovat a vrčet
Jiří Černický: Dolby malba (střepy prachu), detail. Když přiblížíte ruku, začne obrýzek vibrovat a vrčet, foto: Petr Jandík

 

Akční malba - lezecká stěna je pěkně vidět výlohou zvenku.

 

Umělecké dílo v permanenci. Tento typ lezeček však není optimální.
Umělecké dílo v permanenci. Tento typ lezeček však není optimální., foto: Petr Jandík

 

Lezení pozorují jak kolemjdoucí, tak odcházející návštěvníci vernisáže

 

Důležité svědectví: Cyril Svoboda existuje. A dívá se na lezení uvnitř.
Důležité svědectví: Cyril Svoboda existuje. A dívá se na lezení uvnitř., foto: Petr Jandík