Byl Pavel Trčala na Everestu?

Autor: Petr Jandík <redakce (zavináč) horyinfo.cz>, Zdroj: Petr Jandík, foto Pavel Trčala, Vydáno dne: 09. 06. 2016

 Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:31:19Potvrzeno soudem

Server Horydoly upozornil na tvrzení Pavla Trčaly, že vyhrál soudní spor s novinami zpochybňujícími jeho výstup na Everest. To mi připomnělo celou historii. Na základě obecně sdílených pochybností jsem napsal skeptický článek k jeho vystoupení na cestovatelském festivalu. Poté mi pan Trčala volal a vyhrožoval soudy. Pak bylo nějakou dobu ticho a pak se pan Trčala ozval opět, již ve smířlivějším tónu a poslal mi k analýze snímky, o kterých tvrdil, že to jsou originály. Celá záležitost poněkud usnula, ale teď se probudila, takže zde co si o tom všem myslím.

Tedy: Pokud nejsou zmanipulovaná data EXIF, jsou snímky focené no name fotoaparátem 2 Mpix s nepříliš kvalitním čipem, který řádkuje. Výjimkou je jeden snímek z fotoaparátu Nikon. Snímky mají datum 19. 8. 2005, časové rozmezí mezi 13. a 14 hodinou. Snímek z Nikonu má datum vzniku 30. 5. 2005 ve 13.19.  Nepochybné je, že snímky pocházejí skutečně z vrcholu Everestu, jeden pohled je na jižní stranu, jsou vidět typické vrásy ve stěně Lhotse. 

Nabízí se otázka, nemůže-li se jednat o fotomontáž. Podvrh nelze stoprocentně vyloučit, ale pravděpodobnost je malá. Zabývám se retušemi, montážemi a úpravami fotek profesně již řadu let a dovedu si představit, že by se takové fotky daly vyrobit i z jiných, ale vyžadovalo by to velmi jemnou a pečlivou práci. Pokud by se vycházelo z fotografií ve velkém rozlišení 10 až 20 Mpix, zmenšení na konečné 2 megapixely by zbytkové stopy po retuších odstranilo. Jenže takovéhle foťáky s sebou tahá do těchto výšek asi málokdo a hlavně mají kvalitní čip, na kterém by nebylo vidět řádkování, jaké je na všech snímcích toho Trčalova no name fotoaparátu. Vyrobit tuto vadu uměle, by byl retušérský majstrštyk, byť ne zcela nemožný. Suma sumárum, pravděpodobnost podvrhu fotek dodatečnou montáží vidím tak do dvou procent.

 

Snímky z videa
Snímky z videa, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

 Podívejme se na jednotlivé snímky podrobněji:

 

Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:30:49
Pavel Trčala s maskou a v rukavicích. Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:30:49, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Zde je Pavel Trčala ve flísce, ale s kyslíkovou maskou a rukavicemi. S rovnáním s Google Earth je vidět, že to je focené někde na závěrečném hřebeni k vrcholu, možná přímo u vrcholu. Google Earth není zase až tak přesný. 

 

 
Google Earth, pohled se severního hřebene z předvrcholu
Google Earth, pohled se severního hřebene z předvrcholu, foto: Google Earth
 

Na dalším snímku je vidět v pravé ruce sundaná maska, vepředu trčí něco žlutého, mohly by t případně být vlaječky na vrcholu? Snímek je časován půl minuty po prvním

 

 Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:31:19
Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:31:19, foto: Archiv Pavla Trčaly
 

Další půlminuta a Pavel Trčala dokonce drží holou rukou cepín za kovovou rukojeť 

 

 

Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:32:48
Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:32:48, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Vrcholový snímek. Všichni kromě Pavla Trčaly v péřovkách, z toho jak vlaječky vlají vypadá že asi fouká. 

 

Snímek z vrcholu, 19. 8. 2005, 13:35:48
Snímek z vrcholu, 19. 8. 2005, 13:35:48, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Tento snímek je asi nejdůležitější, proto jsem udělal obrázek červeného kanálu a zvýraznil kontrast. Je vidět pruhování laciného čipu v no name fotoaparátu, které nepřerušeně pokračuje z Pavla Trčaly na sousední postavu. Frekvence řádkování je stejná, úhel také a odpovídá stejné vadě i na jiných snímcích. Z toho vyplývá, že pravděpodobnost dodatečného domontování postavy pana Trčaly do této fotky je velmi malá.

 


foto: úprava Petr Jandík

 

Snímek na jižní stranu s lezci postupujícími od Jižního vrcholu, v pozadí Lhotse s typickými vrásami vpravo dole 

 

 

Snímek z vrcholu hřebene, 19.06.05, 13:37:16
Snímek z vrcholu, 19.06.05, 13:37:16, foto: Archiv Pavla Trčaly
 
Tyto vrásy lze vidět i na simulaci pohledu na Google Earth
 
 
Pohled z Google Earth, Lhotse z Everestu 
Pohled z Google Earth, Lhotse z Everestu, foto: Petr Jandík

 

Snímek někoho jiného na aparátu Nikon. Postava vlevo ve flísce a čepici s brýlemi bude zřejmě Pavel Trčala. Kontrast jeho oblečení a oblečení ostatních bouchne do očí.

 

Snímek z vrcholu, NIKON E5600v1.0, 30.05.05, 13:19:22
Snímek z vrcholu, NIKON E5600v1.0, 30.05.05, 13:19:22, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Pavel Trčala dokládá svůj pobyt na vrcholu Everestu také reportážním videem od španělského horolezce a kameramana Jesuse Caleji. Toto video bych za důkaz nepovažoval, protože se v něm sice Pavel Trčala na konci objeví, ale na statických snímcích vestřižených do pohyblivé stopáže. Postprocesing fotky začleněné do videa by zakryl případné stopy montáže. Jiné by bylo, kdyby byl Pavel Trčala na pohyblivé sekvenci.

 

Screenshot z videa
Screenshot z videa, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Pochybnosti, doprovázející zprávy Pavla Trčaly jsou následující:

Údaje v EXIF nejsou důkazem, jsou obecně přístupné programy, kterými je lze libovolně změnit. Nebudu spekulovat zda pan Trčala na Everestu byl, nebo nebyl. Z fotek mohu říci jen tolik, že pravděpodobnost jeho výskytu na vrcholu je větší, než pravděpodobnost, že to celé bylo zfalšováno. 

Odkazy: Pavel Trčala opět na scéně

Facebooková stránka Pavla Trčaly