Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
inzerce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najděte nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Coleman Peak 1


Coleman Peak 1 jede naplno. Benzín zplynuje v trubičce vedoucí ohněmBenzínový vařič z minulého století

S Peakem 1 jsem se setkal poprvé v roce 1981, kdy se do něj zbláznil kamarád Zdeněk, nedal na něj dopustit a každého přemlouval ať si ho taky koupí, že uvaří litr vody pod dvě minuty. Aby to dokázal, organizoval závody ve vaření s kýmkoliv, kdo se nechal vyhecovat.


Když teď balím na výjezd do Yosemitů, narazil jsem na tohohle už trochu orezlého krasavce ve skříni, kde ležel 24 let. A to už byl druhej Peak 1 v naší domácnosti a tak jsem si nostalgicky zavzpomínal.



Coleman Peak 1 Vpravo pumpička, vlevo otevírací páčka. Uprostřed zplynovač
Coleman Peak 1 Vpravo pumpička, vlevo otevírací páčka. Uprostřed zplynovač, foto: Petr Jandík


Ke koupi prvního Peaka 1 mne vyhecoval při návratu ze zájezdu pražského výběrového družstva do Chamonix právě jeho apoštol Zdeněk a tak jsem si v Mnichově u slavného Schustera koupil tehdá za 120 marek západoněmeckých tenhle skvost. Tahal jsem ho s sebou všude, v zimních Tatrách udělal leckterý bivak příjemnější. Teda on Peak 1 vaří jak zběsilý, dá se ale na něm udělat i tak malej plmínek, že nepřipálíte palačinku. Zima mu nevadí, připumpujete a jedete dál. Po těch všech Juwelech a Aljoších totální luxus.



Coleman Peak 1 vpravo regulátor intenzity ohně
Coleman Peak 1 vpravo regulátor intenzity ohně, foto: Petr Jandík


Jediný problém je správně ho zapalovat. To se totiž natlakuje, pustí se benzín a zapálí se. Vznikne vysoký zažloutlý plamen, tak patnáct centimetrů a ten se poté, co se ohřeje trubička co vede zkrz něj a začne zplynovat benzín, změní na modrý, krátký a strašně výhřevný. Kouzlo správného zapalování je v tom, na začátku vařič správně natlakovat, ani moc, ani málo.
Kamarád Lahvoň, kterého Zdeněk taky zbláznil do tohohle vařiče, se chtěl doma po návratu pochlubit, co krásného koupil. Natlakoval opravdu pořádně, protože je hodně silnej a výsledkem byly skoro dvoumetrové plameny a mohl mluvit o štěstí, že nevyhořeli, protože to předváděl doma v pokoji.



Coleman Peak 1 Šroubovací víčko nádrže
Coleman Peak 1 Šroubovací víčko nádrže, foto: Petr Jandík


Tenhle první Peak 1 mi sloužil parádně až do léta dalšího roku, do srpna 1982. To jsem byl s koiegou z oddílu v Bergelu. Vylezli jsme Žehličku na Gemelli a pak se zkazilo počasí. V dešti jsme sešlapali od bivaku dolů do kempu v Bondu a na odjezd jsem si vařil řidičský kafe. Všechno bylo sbalený až na Peaka, protože ten se při vaření rozžhaví do červena a pak se musí nechat vystydnout. Bylo mi ho líto nechat stydnout na dešti, a tak jsem ho strčil vystydnout pod auto.



Coleman Peak 1. Mosazné díly pokryté měděnkou, nožičky orezlé, ale fachá
Coleman Peak 1. Mosazné díly pokryté měděnkou, nožičky orezlé, ale fachá, foto: Petr Jandík


Kapky bubnujou na střechu, horký kafe je jak mana nebeská po měsíci pod šutrama... Tak poslední lok, a jedem. Ešus za zadní sedadlo, nastartovat, jednička a sbohem Bergelli.... jenže nějak nejde odjet. Přidám plyn, zaberu, auto skočí přes velkej hrb... Ksakru vařič!!!
"Já myslel, že o tom víš...." povídá mečivým hlasem kolega, nazývaný svými fanoušky též "Ušaté torpédo". Nezabili byste ho?

Sebral jsem to, co pod autem zbylo. Hořák se rozsypal, nádobka na benzín trochu zdeformovala, jedna nožička se zamáčkla trochu dovnitř. Doma jsem to srovnal kleštěma, na hořák dal nový šroub a ejhle, Peak 1 vařil dál. Zlomenou jehlu regiulačního ventilu mi zlý kapitalista poslal zadarmo z Ameriky, no ale už to nebylo ono. Zkřivenou nádobku už nešlo narovnat a dosáhnout vodorovnosti vyžadovalo umělecké podkládání.



Coleman Peak 1 uzavírací pumpička
Coleman Peak 1 uzavírací pumpička, foto: Petr Jandík


Druhýho Peaka 1 koupila žena v Americe v roce 1986, když mne zastupovala na oddílovém zájezdě a starej peak 1 definitvně odešel. Udělal jsem si totiž tenkrát parádní výlet na Bulovku a do Ameriky jsem to už nestihl. No a právě tenhle 24letej vařič mám teďka v ruce a medituju, jak ho provezu letadlem. Hořlaviny se nemějí vozit. Tak musí bejt prázdej, ale v tomhle šplouchá 24 let starej doktorskej benzín. Vylejt? Nojo, ale jak? Peak 1 má fikanou nalejvací trubici, benzín do něj nalejete, ale už nevylejete i když se odšroubuje víčko.



Coleman Peak 1 jede naplno. Benzín zplynuje v trubičce vedoucí ohněm
Coleman Peak 1 jede naplno. Benzín zplynuje v trubičce vedoucí ohněm, foto: Petr Jandík


Stejně ho musím vyzkoušet, jestli ještě maká po těch letech. Zapálím - plameny žliuté v přiměřené velikosti. Trochu se jim nechce zmodrat, ale po pročištění trysky regulační páčkou už jede jak dráha. Tak jak douho vydrží? Čaj, kafe, rýže, zelí, zase čaj a benál mu došel až na plném pětilitrovém hrnci s vodou na praní. Jel jak zamlada. Myslíte že bude rád, když se zase podívá do své domoviny? Tuolomne Meadows už čekají, ve čtvrtek trradá...






[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 18. 09. 2011 | Počet komentářů: 4 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
MSR Pocket Rocket (13.10.2016)
Uživatelský test: Travellunch (08.06.2014)
Zajímavý matroš: dřívkáč MEVA (02.11.2012)
Kam s ním? (31.05.2012)
Vařič Primus PRIMUS EtaPacklite (06.05.2009)
Termoska Salewa (18.04.2008)



Komentář ze dne: 19.09.2011 10:41:57     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ondřej (@)
Titulek: benzín
z FB:

Protože to byl benzín a ne směs benzinu a ekosr*ček? :-)

A až teď poletí letadlem zpět do domoviny, tipuji, že proběhne aspoň jedno vyvolávání a kontrola zavazadla u RTG přepážky :-D Teď vážně - odšroubovat víčko nádrže a nechat vysmradit benzín, prostě odpařit zbytky, ať nejsou na letišti problémy...

0 0

Komentář ze dne: 19.09.2011 12:33:52     Reagovat
Autor: neregistrovaný - dokror (dokhor@iol.cz)
Titulek: vařič
Kam se to hrabe na starej dobrej Juwel z DDR. Kdo nezažil neuvěří!
0 0

Komentář ze dne: 19.09.2011 16:43:44     Reagovat
Autor: neregistrovaný - TC (@)
Titulek: Užij si to....
Ahoj Petře, až se vrátíš, měli bychom si spolu dát trochu čaje uvařeného na tom zázračném vařiči.
Užij si ten výlet jak nejlépe to půjde. :-)

Zdeněk



0 0

Komentář ze dne: 19.09.2011 18:13:36     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Užij si to....
Díky Zdeňku, s radostí, pokud mi ho neseberou na letišti :-). Už jenom proto, že bez tebe by ten článek ani nemohl vzniknout.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci
anketa
Chceš mít trvale zimní, nebo letní čas?

zimní (621 hl.)
 
letní (528 hl.)
 
je mi to jedno (430 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 1579