Via ferrata Cesto Tomaselli

Těžká ferrata v oblasti Fanes

Cesta Via ferrata Cesto Tomaselli se nachází v oblasti Fanes ve východní části Dolomit. Patří mezi nejtěžší ferraty v Dolomitech a to zcela právem, jak jsme posléze zjistili. Vlastní výstup je veden jihozápadní stěnou na vrchol Südliche Fanisspitze.

Nejpohodlnější nástup k vlastní cestě je z passo Falzarego. Odtud můžeme vystoupat pěšky do sedla Forcella Travenanzes nebo se vyvézt lanovkou na Piccolo Lagazuoi a seběhnout z kopce do sedla. Vybíráme pochopitelně českou variantu, jdeme pěšky. Odtud se asi po 3 kilometrech se dostaváme k bivakovací chatce della Chiesa odkud začíná vlastní výstup.

Hned na prvních metrech začínají obtíže. Na začátku je totiž velice těžký traverz (nejsou tu stupy na nohy a traverzuje se do kopce ). Po překonání tohoto místa rychle nabíráme výšku. Po chvíli se nacházíme na polici a rozhlížíme se kudy vede cesta dál. V prostřední části kličkujeme po suťových policích a rozlámaných skalách. Vidíme, že cesta pokračuje po pilíři a dále podél spáry až na vrcholový hřeben. Rychle se dostáváme z nepříjemných rozlámaných skal a stojíme na vytouženém pilíři. Konečně pevná skála. Pilíř je brzy za námi a pokračujeme podél koutové spáry na vrcholový hřeben. Zde nás čeká závěrečná lahůdka - vrcholová stěnka a jsme na vrcholu.

Sestup
Po prvních metrech se zdá, že sestup bude jednoduchý. Klesáme po suťových policích a dáváme pozor, abychom na sebe neshazovali kameny Čím víc se blížíme k sedlu tím přibývá kolmých prahů, které jsou delší a občas i převislé. Absolvujeme závěrečný práh a po úzké polici jdeme k sedlu. Zde končí ocelové lano.

Nyní ještě sestup strmým suťový polem. Ti, co mají zdravá kolena, rychle sbíhají, ostatní za použití hůlek sestupují na cestu, po které jsme ráno přišli k bivaku della Chiesa. Poslední pohled na jihozápadní stěnu, kterou jsme právě zdolali. Nádherná cesta je za námi. Pomalu se přesouváme do sedla Forcella Travenanzes a dále pak zpět do passo Falzarego. Tady na nás čeká zasloužené pivo a dobrý pocit.

Osobní komentář:

Cesta nepatří mezi vytrvalostní cesty, ale i přesto se fyzička hodí. Její obtížnost je hlavně v technických pasážích. Výhodu mají ti, kteří se nebojí kolmých stěn a netrpí závratí.

Fotky Tomasseli Foto 10 Foto 9 Foto 8 Foto 7 Foto 6 Foto 5 Foto 4
Další informace:
Poprvé vydáno 7. 12. 2005

| Autor: Petr Koreček | Vydáno dne 14. 09. 2011 | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Koreček

K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!