Hrana prvního pilíře Tofany

Dolomity pro začátečníky a lenochy

Jeden z nejznámějších kopců v okolí Cortiny d´Ampezzo je Tofana di Rozes. Její jižní stěny s četnými pilíři jsou perfektně vidět ze silnice na Passo Falzarego. Co pilíř, to několik pěkných, ale i dost frekventovaných cest. Platí to i o hraně prvního pilíře. Aktualizace: Video

To je ten na obrázku úplně vpravo s ostrým stínem a zásekem - suťovou policí v horní části. Nástupový kout je také dobře vidět.

Tofana di Rozes, hrana prvního pilíře

Tofana di Rozes, jižní pilíře
Tofana di Rozes, jižní pilíře, foto: Petr Jandík Noc v kempu byla dost krátká. Vstáváme v šest, v sedm jdeme platit 16,5€. Na to, že ani nemají na WC dost papíru, to je drahota. Přes Passo Falzarego sjíždíme směrem na Cortinu a u značky 113,8 km odbočujeme na silnici na Malgha Fedarola a dál k chatě Dibona. Na parkovišti už je dost aut a lidí, vyrážejících na nejrůznější túry. Jdeme s davem, který se postupně větví do různých směrů. Máme poněkud zpoždění proti plánu a na nástup docházíme skoro v deset. Je tam nějaká holka s klukem a jejich prvolezec dolézá kout nad námi.

Tofana di Rozes, Pompanin-Alvera, nástupová délka
Tofana di Rozes, Pompanin-Alvera, nástupová délka, foto: Petr Jandík

I když jsou ti před námi ve trojici, brzy nám mizí, protože zatímco my lezeme pětku, oni mají před sebou trojkovou a čtyřkovou délku. Vysoko nahoře nad sebou vidím další partu. Tohle je asi populární cesta. Naštěstí nikdo nehází šutry a my naopak vidíme kudy se leze. Úvodní pětkové délky nejsou zadarmo. V koutě s převisky si člověk celkem pěkně zaleze. Na štandu se zase může dost zblízka pozorovat postup třech družstev v cestě Pilastro na druhém jižním pilíři.

Žlutá stěna vlevo od nás je opravdu veliká a z té blízkosti z ní až švidrají oči. To až někdo vyleze, to bude prásk. My se zatím trojkou a čtyřkou dostáváme na stanoviště na hraně, odkud má vést pěkná spára s převiskem. Pěkné to je, a taky oklouzané. Daň popularitě. Maglajz sice nemám, ale jde to i bez něj, když musí. Další pěknou délkou dolézáme na velkou suťovou plošinu uprostřed hrany, ze které je krásný výhled na chatu Dibona a dál k masivu Civetty.
Tofana di Rozes, Pohled k Civettě
Tofana di Rozes, Pohled k Civettě, foto: Petr Jandík
Posílám Evu najít za jedničkovým traversem na konci police další stanoviště se dvěma skobami. Hlásí jen jeden kroužek a žádnou spáru, která by od štandu měla vést. Jde dál a když už vymotá skoro 40 metrů, je zřejmé že jde blbě. Docházím k tomu hlášenému kroužku. No jasně, půl metru vedle je skoba a nahoru vede křivolaká spára. Tady to je.

Tofana di Rozes, Pompanin-Alvera, Stanoviště pod křivolakou spárou
Tofana di Rozes, Pompanin-Alvera, Stanoviště pod křivolakou spárou, foto: Petr Jandík

Ta lámavá spára za V- je zajímavý úkaz. Vypadá hnusně, ale lezení v ní je pěkné. Na štandu nad ní zastihuji ještě odlézat to děvče s klukem. Jejich vyvaděč vlezl za hranu, ale táhlo mu lano tak, že se vrátil a dobírá na hraně. Než doleze Eva, už jsou zase pryč.

Tofana di Rozes, sestupová cesta, foto Petr Jandík

Pět metrů nahoru a traverz deset metrů doprava. Jištění žádné a tak dávám majzla aby mi třeba neujela noha. Na hraně jsou dvoje hodiny a tak tu štanduju taky. Pětmínusová stěnka vede doprava pod dva převisky, ve kterých právě funí ti dva naši předchůdci. Převisky jsou sice namáhavé, ale pětku to nepřekračuje. Pár kroků a věším popruh na šutr na konci. A teď jak odsud? Plácat se 120 metrů trojkovýni komíny se nám nechce a tak traverzujeme po polici doprava. Ostatně jsem tam před chvíli viděl někoho s batohem. Tak tam jdeme, ale musí se ještě vylézt o patro výš. Tam je stěna a rokle, končící sice kolmým srázem, ale dá se přetraverzovat doleva do jiné rokle, která vede nahoru. Pak už jen přejít v začínajícím dešti suť a podle mužíků traverzovat po exponované cestičce až ke svahu ke staré chatě Cantore a dolů. Když jsme zpátky u chaty Dibona, přeháňka končí a tak se můžeme na sluníčku sušit a opět si vyfotit ty krásné pilíře. Cesta nám trvala jen o půl hodiny déle, než bylo psáno v průvodci a to není zase tak špatné.

Popis cesty je zde.

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 17. 02. 2012 | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Související články:
Alpspitze: Pohodová lezenice (03.08.2015)
Salzburger Hochthron (11.07.2013)
Preuss na Piccolissimu (19.04.2012)
Torre Piccola di Falzarego, Comici (23.02.2012)
Dračí cesta (28.09.2011)
Via M. Speciale (15.08.2011)
Grupo di Sella, lezecký ráj (12.10.2010)
Popena Basso (11.10.2006)

K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!