Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
inzerce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najděte nás na Facebooku

Google+



Co když ztratím kyblík?


Black Diamond ATC GuideAlternativní způsoby jištění a slaňování

V současné době je nejpopulárnější jisticí pomůckou kyblík, popřípadě osma. Při vícedélkových cestách se nedá vyloučit, že můžete svou oblíbenou pomůcku ztratit. Co potom?


Představte si situaci, že lezete vícedélkovou cestu v horách. V páté délce ze dvanácti najednou cink, cink, cink, a váš kyblík nebo osma letí k nástupu. Jak se to mohlo stát? Možností je víc. Špatně zacvaknutá karabina? Chramlavé ruce? Vytrhlo se z kyblíku drátěné lanko? Utrhlo se materiálové poutko sedáku? Všechno z toho je možné. Ať už to bylo čímkoliv, jistidlo je pryč. Je to nemilá patálie, ale nepropadejte panice.

Pokud vám zbyla velká šroubovací karabina, zvaná HMS-ka, nasadíte metodu jištění polovičním lodním uzlem, kterou velmi doporučuje mezinárodní svaz horolezeckých federací UIAA. Tato jisticí metoda je dokonce lepší, než s použitím osem nebo kyblíků, protože poloviční lodní uzel brzdí stejně dobře, ať už směřuje tah lana kterýmkoliv směrem, jen musíme pevně držet brzdící lano. K jištění polovičním lodním uzlem potřebujeme velkou šroubovací karabinu a ruce. Dokonce se dá na upevněné karabině udělat jednou rukou a to bychom měli mít dobře nacvičené.

Jak tedy na to?

Lano vložíme do karabiny najednoducho, uděláme smyčku a navlékneme ji na karabinu.

Poloviční lodní uzel - tři fáze vázání
Poloviční lodní uzel - tři fáze vázání, foto: Petr Jandík


Musíme dát pozor jen na to, aby lano směřující do "brzdicí" ruky, nešlo přes pojistku zámku karabiny, ale na její druhé straně. Poloviční lodní uzel se vždycky prosmykává ve směru tahu, to je důvodem proč je pro něj potřeba široká karabina, uzel se nesmí zadrhnout.

Poloviční lodní uzel se prosmykává ve směru tahu
Poloviční lodní uzel se prosmykává ve směru tahu, foto: Petr Jandík
Na obrázku je vidět "brzdící" ruka


Lezeme-li na dvou lanech, pokud je používáme jako dvojčata, můžeme dát obě do jedné karabiny. Pokud je používáme jako půlky a zapínáme střídavě, musíme použít karabiny dvě. Nemáme-li, nezbývá než používat půlky jako dvojčata - cvakat je do jištění vždy společně - a dát obě současně do jedné jisticí karabiny.

Jištění polovičním lodním uzlem se samozřejmě učí v každém slušném kurzu nebo horoškole, ale stejně neškodí ho připomenout. Kromě jištění lze poloviční lodní uzel použít i pro slanění, přitom se ale více projeví jeho nevýhoda, a sice kroucení lana, ale když je slaňovátko pod stěnou, musíme to přežít, nebo použít dále uvedenou karabinovou brzdu.

Nezbyla-li vám ani ani karabina HMS, musíte jistit přes tělo. To je dost problematické zvláště v případě větších pádů, kdy hrozí popáleniny, a vtažení ruky do karabiny a podobné příjemnosti. Obrázky najdete třeba na webu Humanity.

Jištění přes tělo u pískovcového kruhu - z filmu Magnetické pole.
Jištění přes tělo u pískovcového kruhu - z filmu Magnetické pole., foto: Petr Jandík




Zrovna tak slaňování "na klasiku" Dülferovým sedem je bez kožených kalhot, nebo rozříznuté hasičské hadice pod stehnem a pořádné flanelové košile s límcem, zvlášť na dnešních tenkých lanech, docela masochistický prožitek. Silonové oblečení se přitom může na kritických místech i propálit. Doporučil bych místo toho raději udělat improvizovanou karabinovou brzdu:



Lano nacvakáme do tří až čtyřech expresek
Lano nacvakáme do tří až čtyřech expresek, foto: Eva Jandíková




Volnou karabinu cvakneme do lana
Volnou karabinu cvakneme do lana, foto: Eva Jandíková




přemostíme jí zacvaknuté expresky
přemostíme jí zacvaknuté expresky, foto: Eva Jandíková




Můžeme slaňovat
Můžeme slaňovat, foto: Eva Jandíková


Samozřejmě, při slaňování přes karabinovou brzdu i přes poloviční lodní uzel, je zvláště v horách vhodné použít sebejištění prusíkem, který si táhneme na prameni lana pod slaňovací pomůckou. Pozor na velikosti karabin. Karabina, kterou přemosťujeme karabiny v sedáku, nesmí být širší, jinak hrozí že se navlékne, na ty tři, na kterých visíme a celé to přestane brzdit!
Aktualizace, Poprvé vyšlo 2010-09-05 13:38:55





[Akt. bodový průměr: 0,00 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 17. 06. 2013 | Počet komentářů: 9 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Velká plotna se nebude dojišťovat (14.12.2018)
Magnus Midtbo: základní technika nohou (01.01.2018)
Bezpečnostní konference (24.11.2017)
Školení správců skal a prvovýstupců (10.10.2017)
Výživa při vysokohorské turistice (22.09.2017)
Garantovaná horoškola ČHS je nově v Brně (05.01.2017)
Pozvánka na školení správců skal (31.08.2016)
Štand – noční můra metodika... (08.11.2015)
Pozor na staré popruhové smyčky (14.09.2015)
Školení správců skal (17.06.2015)
Laviny (02.02.2015)
Samoblokovací pololoďák (15.11.2014)
SLF studie o lavinových ABS (06.11.2014)
Předpovědi počasí (02.09.2014)
Úraz při spouštění ve Frankenjuře (15.07.2014)
Jak odjistit Velkou plotnu (10.03.2014)
Nejhorší jistič na světě (07.12.2013)
Adidas metodický den Českého horolezeckého svazu (04.10.2013)
Pískovcové horolezectví: jak smyčkovat. (12.05.2013)
Běžte se všichni zahrabat! (20.02.2013)
Testování jistidel (04.01.2013)
Fórum alpinismu Smíchov (27.11.2012)
Zasněžený 23. Pelikánův seminář (07.11.2012)
Když volám o pomoc (04.10.2012)
Nebezpečné Západní Tatry? (29.09.2012)
Metodický den HO horyinfo (14.07.2012)
Metodický víkend ČHS (02.04.2012)
Idioti v lavinovom terene v Gruzínsku (30.11.2011)
Lavinová nehoda při lezení mixů (24.11.2011)
Malá příhoda z Bořně (14.07.2011)
Grigri 2 ho zachránilo (27.06.2011)
Riziká lezenia ľadov (23.02.2011)
Nebezpečný daisychain (22.09.2010)
Zasypání lavinou (28.12.2009)
MarmotRockJoy Rescue Workshop II (08.09.2009)
Horolezecká abeceda (25.08.2009)
Marmot RockJoy Rescue Workshop (14.05.2009)
Stanoviště pro jištění a slaňování (19.03.2009)
Úvazky a karabiny (09.01.2009)
Horolezecký terén (19.10.2008)
Info@hudy 9 (22.06.2008)
Tragédie na Spitzbergu... (14.04.2008)
LANA A UZLY (14.04.2008)
Přetržené lano (02.04.2008)
Sníh a vítr na Grossvenedigeru (16.12.2007)
Kurzy zdarma (24.10.2007)
Kurz pískovcového lezení (04.09.2007)
ATC Guide (04.07.2007)
Metodická příručka (12.06.2007)
Raveltik Reflex (22.05.2007)
HOLEŠOVICKÁ ANDULA (04.04.2007)
Školení Škrovádské (31.03.2007)
Dopadový test (07.03.2007)
Nová generace pípáků (05.12.2006)
Smrtelné úrazy českých občanů (14.02.2006)



Komentář ze dne: 06.09.2010 17:43:19     Reagovat
Autor: neregistrovaný - chrchel (@)
Titulek: Ptákoviny
To nevim proč tu píšete takový věci, co sou každýmu jasný?
0 14

Komentář ze dne: 07.09.2010 21:21:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Ptákoviny
Vážený Chrchli, i kdyby to znali všichni, zopakovat si to nikdy neuškodí. Kromě toho je dost lidí, co se učí lézt sami, nebo na stěnách a nemusejí tyhle věci znát. Koho to nudí, může kliknout na šipku zpět a číst něco jiného.
5 0

Komentář ze dne: 11.12.2011 21:27:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - boban (@)
Titulek: Re: Re: Ptákoviny
Přesně tak, já si myslím, že je to užitečný! Viz i nepříklad chyby zkušených lezců, co popisuje Schubert..
2 0

Komentář ze dne: 11.10.2013 12:14:08     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jiří (@)
Titulek: Re: Ptákoviny
Když je ti to jasný a jsou to pro tebe ptákoviny, tak co na to reaguješ? Mysli si své a buď zticha. Já jsem začínající lezec amatér a po diskuzích sbírám vědomosti a tento článek jsem uvítal, dozvěděl jsem se další novou věc pro vyřešení nouzové situace.
0 0

Komentář ze dne: 17.06.2013 15:59:52     Reagovat
Autor: neregistrovaný - jirka (@)
Titulek: takhle to učí v US
příjde mi to jednoduší a sežere to míň matroše než "ty expresky v článku"

http://www.spadout.com/w/belay-device/

viz Carabiner Brake
The carabiner brake is an emergency rappelling method, in case you lost or dropped your belay device. It works similar to a rappel rack by using carabiners as brake bars. You need a minimum of three regular carabiners to set up the carabiner brake and a locking carabiner to connect the carabiner brake to your harness.
0 1

Komentář ze dne: 17.06.2013 16:12:38     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: takhle to učí v US
Ano tahle metoda je taky zajímavá, dík za odkaz.

Matroše sežere míň, ale pokud slaňuju z cesty, kterou jsem vylezl, budu s sebou mít tak jako tak určitě víc, než ty čtyři expresky, které jsou potřeba na metodu ve článku, takže výtka ohledně spotřeby materiálu se zpravidla neuplatní.

Při pohledu na tu americkou metodu mi připadá, že to na tenkých lanech pojede až příliš rychle.

Možná bych z důvodu bezpečnosti dal přednost této modifikaci, která ale vyžaduje 6 karabin. Rozebráním expresek potřebných na výstup by se ten počet dal taky dohromady.

0 0

Komentář ze dne: 18.06.2013 13:27:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PK (peter.kalensky@gmail.com)
Titulek: Karabinu s poistkou
Na tu karabinovu brzdu by som asi pouzil karabinu s poistkou
0 0

Komentář ze dne: 11.10.2013 13:13:09     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Karabinu s poistkou
Tak na to pozor. Karabiny s pojistkou jsou větší a pokud je příčná karabina větší, než ta, ve které visíš ty, může sklouznout a brzdicí efekt je pryč. Zrova minulý týden se mi to stalo, nic příjemného.
0 0

Komentář ze dne: 13.07.2017 12:19:59     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PK (@)
Titulek: Re: Re: Karabinu s poistkou
jasne, ked niekto vezme napr. Ocun Kestrel a nejaku giga HMS, je na prieser zaděláno.
je na mrte karabin s poistkou, ktore su mensie ako tie v expreskach , staci vybrat spravnu velkost.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci
anketa
Chceš mít trvale zimní, nebo letní čas?

zimní (506 hl.)
 
letní (433 hl.)
 
je mi to jedno (351 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 1290