Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
inzerce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najděte nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Byl Pavel Trčala na Everestu?


 Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:31:19Potvrzeno soudem

Server Horydoly upozornil na tvrzení Pavla Trčaly, že vyhrál soudní spor s novinami zpochybňujícími jeho výstup na Everest. To mi připomnělo celou historii. Na základě obecně sdílených pochybností jsem napsal skeptický článek k jeho vystoupení na cestovatelském festivalu. Poté mi pan Trčala volal a vyhrožoval soudy. Pak bylo nějakou dobu ticho a pak se pan Trčala ozval opět, již ve smířlivějším tónu a poslal mi k analýze snímky, o kterých tvrdil, že to jsou originály. Celá záležitost poněkud usnula, ale teď se probudila, takže zde co si o tom všem myslím.


Tedy: Pokud nejsou zmanipulovaná data EXIF, jsou snímky focené no name fotoaparátem 2 Mpix s nepříliš kvalitním čipem, který řádkuje. Výjimkou je jeden snímek z fotoaparátu Nikon. Snímky mají datum 19. 8. 2005, časové rozmezí mezi 13. a 14 hodinou. Snímek z Nikonu má datum vzniku 30. 5. 2005 ve 13.19.  Nepochybné je, že snímky pocházejí skutečně z vrcholu Everestu, jeden pohled je na jižní stranu, jsou vidět typické vrásy ve stěně Lhotse. 

Nabízí se otázka, nemůže-li se jednat o fotomontáž. Podvrh nelze stoprocentně vyloučit, ale pravděpodobnost je malá. Zabývám se retušemi, montážemi a úpravami fotek profesně již řadu let a dovedu si představit, že by se takové fotky daly vyrobit i z jiných, ale vyžadovalo by to velmi jemnou a pečlivou práci. Pokud by se vycházelo z fotografií ve velkém rozlišení 10 až 20 Mpix, zmenšení na konečné 2 megapixely by zbytkové stopy po retuších odstranilo. Jenže takovéhle foťáky s sebou tahá do těchto výšek asi málokdo a hlavně mají kvalitní čip, na kterém by nebylo vidět řádkování, jaké je na všech snímcích toho Trčalova no name fotoaparátu. Vyrobit tuto vadu uměle, by byl retušérský majstrštyk, byť ne zcela nemožný. Suma sumárum, pravděpodobnost podvrhu fotek dodatečnou montáží vidím tak do dvou procent.

 

Snímky z videa
Snímky z videa, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

 Podívejme se na jednotlivé snímky podrobněji:

 

Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:30:49
Pavel Trčala s maskou a v rukavicích. Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:30:49, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Zde je Pavel Trčala ve flísce, ale s kyslíkovou maskou a rukavicemi. S rovnáním s Google Earth je vidět, že to je focené někde na závěrečném hřebeni k vrcholu, možná přímo u vrcholu. Google Earth není zase až tak přesný. 

 

 
Google Earth, pohled se severního hřebene z předvrcholu
Google Earth, pohled se severního hřebene z předvrcholu, foto: Google Earth
 

Na dalším snímku je vidět v pravé ruce sundaná maska, vepředu trčí něco žlutého, mohly by t případně být vlaječky na vrcholu? Snímek je časován půl minuty po prvním

 

 Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:31:19
Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:31:19, foto: Archiv Pavla Trčaly
 

Další půlminuta a Pavel Trčala dokonce drží holou rukou cepín za kovovou rukojeť 

 

 

Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:32:48
Snímek z vrcholového hřebene, 19. 8. 2005, 13:32:48, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Vrcholový snímek. Všichni kromě Pavla Trčaly v péřovkách, z toho jak vlaječky vlají vypadá že asi fouká. 

 

Snímek z vrcholu, 19. 8. 2005, 13:35:48
Snímek z vrcholu, 19. 8. 2005, 13:35:48, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Tento snímek je asi nejdůležitější, proto jsem udělal obrázek červeného kanálu a zvýraznil kontrast. Je vidět pruhování laciného čipu v no name fotoaparátu, které nepřerušeně pokračuje z Pavla Trčaly na sousední postavu. Frekvence řádkování je stejná, úhel také a odpovídá stejné vadě i na jiných snímcích. Z toho vyplývá, že pravděpodobnost dodatečného domontování postavy pana Trčaly do této fotky je velmi malá.

 


foto: úprava Petr Jandík

 

Snímek na jižní stranu s lezci postupujícími od Jižního vrcholu, v pozadí Lhotse s typickými vrásami vpravo dole 

 

 

Snímek z vrcholu hřebene, 19.06.05, 13:37:16
Snímek z vrcholu, 19.06.05, 13:37:16, foto: Archiv Pavla Trčaly
 
Tyto vrásy lze vidět i na simulaci pohledu na Google Earth
 
 
Pohled z Google Earth, Lhotse z Everestu 
Pohled z Google Earth, Lhotse z Everestu, foto: Petr Jandík

 

Snímek někoho jiného na aparátu Nikon. Postava vlevo ve flísce a čepici s brýlemi bude zřejmě Pavel Trčala. Kontrast jeho oblečení a oblečení ostatních bouchne do očí.

 

Snímek z vrcholu, NIKON E5600v1.0, 30.05.05, 13:19:22
Snímek z vrcholu, NIKON E5600v1.0, 30.05.05, 13:19:22, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Pavel Trčala dokládá svůj pobyt na vrcholu Everestu také reportážním videem od španělského horolezce a kameramana Jesuse Caleji. Toto video bych za důkaz nepovažoval, protože se v něm sice Pavel Trčala na konci objeví, ale na statických snímcích vestřižených do pohyblivé stopáže. Postprocesing fotky začleněné do videa by zakryl případné stopy montáže. Jiné by bylo, kdyby byl Pavel Trčala na pohyblivé sekvenci.

 

Screenshot z videa
Screenshot z videa, foto: Archiv Pavla Trčaly

 

Pochybnosti, doprovázející zprávy Pavla Trčaly jsou následující:

  • Podivné datum snímků. Pokud mám aparát vybitý a nenastavím datum, začne se datum a čas počítat od data vytvoření firmware a to je vždycky v minulosti oproti aktuálnímu času. Zde jsou snímky o tři měsíce napřed. Čas ale vypadá nastavený v souladu se snímkem z jiného zdroje. Manilolovat s časem vytvoření se ale dá běžně dostupným freewarovým programem EXIFTOOL, ještě jednodušší to je například v komerčním PhotoLinkeru pro Mac. Takže časové údaje nejsou důkaz ničeho. 
  • Flíska: Podle Vládi Noska je možné na Everestu pobýt bez péřovky, pokud nefouká a jsou příznivé podmínky. Zde však evidentně fouká. Na druhou stranu nelze vyloučit, že je pan Trčala otužilec, který bez péřovky vydrží. Pro normálního člověka je neuvěřitelný pohled na otužilce vstupující v prosinci v plavkách do Vltavy u Národního divadla. Sluníčko ale na fotkách nevidět, a to se vždycky fotí když je nejlíp.
  • Držení cepínu holou rukou: Je to jen na jedné fotce, na chvilku se to asi vydržet dá, stejně jako být chvíli bez kyslíku.

Údaje v EXIF nejsou důkazem, jsou obecně přístupné programy, kterými je lze libovolně změnit. Nebudu spekulovat zda pan Trčala na Everestu byl, nebo nebyl. Z fotek mohu říci jen tolik, že pravděpodobnost jeho výskytu na vrcholu je větší, než pravděpodobnost, že to celé bylo zfalšováno. 

Odkazy: Pavel Trčala opět na scéně

Facebooková stránka Pavla Trčaly

 

 






[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 09. 06. 2016 | Počet komentářů: 12 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík, foto Pavel Trčala

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Expedice Bhagirathi 2019 (07.10.2019)
Vrchol K2: Kolouchová uspěla (23.07.2019)
UFOline (05.06.2019)
Mára s Háčkem na Chamlangu: Vylezeno! (22.05.2019)
Tomáš Petreček o aklimatizaci (09.08.2018)
Zlatý cepín pro Holečka a Háka (02.08.2018)
Expedice Nanga Parbat: 6 Čechů na vrcholu (20.07.2018)
Prvovýstup na Kyazo Ri (01.06.2018)
Expedice Satopanth splnila hlavní úkol (30.05.2018)
Expedice na Nanga Parbat (24.05.2018)
Záchranka na Nanga Parbatu (28.01.2018)
První Čech na Minya Konka (07.10.2017)
Pytel na Kyazo-Ri (01.06.2017)
Mára a Smolo píšou z Kyazo-Ri (30.05.2017)
Expedice WAOOO!...2017 (27.05.2017)
Gasherbrum I od Ondry Manduly (20.12.2016)
Slabý ten, kdo ve víře pochybuje… (20.09.2016)
Čtvrtý pokus o Gasherbrum: sčítání ztrát (29.08.2016)
Nagga Parbat zdolán v zimě (26.02.2016)
Dvanáct dní o vše! (06.09.2015)
Wild Challenge - zápisník expedice (16.07.2015)
Na Gasherbrum I potřetí (28.06.2015)
Pavel Bém alpsky na Manasu (10.05.2015)
Maipo a Aconcagua (10.03.2015)
Manaslu 2014 (23.10.2014)
Nepálská ženská expedice na K2 (31.07.2014)
Radek Jaroš na vrcholu K2 (27.07.2014)
Uher a Novotný na vrcholu (25.07.2014)
Expedice na Broad Peak v basecampu (10.07.2014)
Povede na Everest ferrata? (17.03.2014)
Everest bude levnější (20.02.2014)
Expedice Baruntse (7162 m) Machold a Vaněk nezvěstní (14.02.2014)
Honza Říha: Aconcagua traverzem Polského ledovce (23.12.2013)
Prvovýstup na Pig Pherago Shar 6719 m (02.12.2013)
Francouzská expedice na Gaurishankar (7134m) (15.11.2013)
Graziani a Benoist: Jižní stěna Annapúrny (04.11.2013)
Kopce v Indii za polovic (09.10.2013)
Double G pro Petrečka a Novotného (09.08.2013)
Rekordní vrtulníková záchranka na Everestu (20.06.2013)
Expedice Never Stop Exploring - Talung 2013 (06.06.2013)
Talung (31.05.2013)
Siegrist na Makalu III (17.05.2013)
Stefan Siegrist na Makalu II (06.05.2013)
Stefan Siegrist na Makalu (27.04.2013)
Nové cesty v Pákistánu (21.11.2012)
Nanga Parbat 2012 (23.09.2012)
Peter Hámor a Pavel Bém na K2 (04.08.2012)
Everest Eco Expedition jaro 2012 (09.07.2012)
Expedice 2012 „Wild Choice Comeback“ (24.06.2012)
Annapúrna 2012: třináctá osmitisícovka Radka Jaroše (13.06.2012)
Radek Jaroš zdolal Annapúrnu (07.05.2012)
Úspěch polské expedice a drama na Gasherbrumu I. (16.03.2012)
Interview s Alláhem (14.12.2011)
Ueli Steck a Mount Everest (12.06.2011)
Radek Jaroš sólo na Lhoce (01.04.2011)
První zimní osmitisícovka v Karákoramu a Pákistánu (07.02.2011)



Komentář ze dne: 11.06.2016 09:52:50     Reagovat
Autor: neregistrovaný - jx zero (@)
Titulek: mazec...
Tak to je dobrej rozbor.
Hlavne ta vada na fotkach, to jsem neznal.
I kdyz vyrobit tohle v Matlabu (nebo necem podobnem) by byla takova trochu lepsi semestralka v predmetu Zpracovani obrazu. Si to snad na stary kolena zase nainstaluju a zkusim si to naprogramovat.
Jinak se mu snad nakonec budu muset omluvit, ale jeste chvili pockam.
1 0

Komentář ze dne: 11.06.2016 21:51:10     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: mazec...
Kdyby byl silny zájem to zfalšovat, bez omezení prostředků na to věnovaných, rozhodně by to šlo. Amatér z Photoshopem by to ale z těch 2Mpixlových snímků nemohl udělat tak, aby to na nich nebylo vidět.
Kdyby se za základ vzaly nějaké fotky ve velkém rozlišení, udělala se tam montáž postavy, pak se to zmenšilo na 2 Mpix a nějakým programem přepruhovalo podle těch ostatních fotek, montáž by pak už vidět nebyla. Udělat to věrohodně by bylo hodně práce, ale myslím, že by to šlo.
1 0

Komentář ze dne: 13.06.2016 13:09:33     Reagovat
Autor: neregistrovaný - K (@)
Titulek: Re: Re: mazec...
No proč složitě zmenšovat a "kazit" na 2 pix ... ? Fotka z fotky by to třeba elegantně řešila. Přijde mi, když to fotil takovým "střepem", že to je nějak pěkně prokreslený, bílá není vypálená a zároveň jsou pěkně prokreslené detaily jeho postavy. Ale dokud někdo neobjeví zdrojová fota bez postavy, tak jsou toto pouze výplody fantazie u klávesnice :-)
1 0

Komentář ze dne: 13.06.2016 19:56:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: mazec...
Zmenšení by zakrylo stopy po montáži, které by jinak patrně byly vidět. Bílá není vypálená proto, že jsou fotky celkově podexponované, dál bych o tom asi nespekuloval.
3 0

Komentář ze dne: 11.06.2016 14:48:43     Reagovat
Autor: neregistrovaný - LK (@)
Titulek:
Fotky se daj jeste porovnat s:

project360.mammut.ch

LK
0 0

Komentář ze dne: 11.06.2016 21:46:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
Dík za odkaz. To porovnání jsem dělal vloni, když tohle ještě nebylo vydané. Je to normálka z jihu. Pro porovnání s Trčalou to není použitelné, protože tam není 360° rozhled z vrcholu kameraman s 360°kamerou nedošel až na vršek a navíc je okolí v mraku. Pavel Trčala přišel ze severu (pokud tam byl) a fotil se hlavně s pohledem na sever a to u Mammuta není.
1 0

Komentář ze dne: 12.06.2016 00:44:56     Reagovat
Autor: neregistrovaný - m (@)
Titulek: Bryle
Mozna by jeste stalo za to prozkoumat odrazy na brylich. Na prvni fotce (s maskou) neco videt je, rekl bych, ze to odpovida tomu, co je na ctvrte. Na druhe a pate se odrazi slunce. Na druhe mi prijde, ze je na spravnem miste (stoji zady k severu), na pate je to horsi, jelikoz by mel mit slunce spis v zadech, ale zas je tam videt na snehu, ze osvetleni je zleva, bryle jsou zaoblene, posunute nahoru a odraz je uplne nahore, tak treba jo...

Mimochodem, na webu HN se da najit dopis od cloveka, co ho fotil: http://ihned.cz/attachment.php/560/12225560/8djxcf7zal30vMVCKmWg nAphReHuQrbS/dopis_wazny.doc Asi by nemel byt problem najit mail a zeptat se ho, jestli to doopravdy psal.
1 0

Komentář ze dne: 12.06.2016 10:54:56     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Bryle
Všem těmhle lidem jsem psal, ale neodpověděli mi. I když připustíme, že Trčala na vrcholu byl, z horolezeckého sportovního hlediska to žádný význam nemá. Bylo by to jen několikatisící opakování profláknuté normálky.
1 0

Komentář ze dne: 13.06.2016 02:38:46     Reagovat
Autor: neregistrovaný - m (@)
Titulek: Re: Re: Bryle
Divne, cekal bych, ze odpovi...

S tim sportovnim vykonem to ale nechapu. To je snad uplne jedno, ne? Tady jde ciste o to, jestli tam byl nebo ne. Tenkrat mne to minulo, ted jsem si dohledal stare clanky a diskuse k nim. Spousta lidi psalo, ze jde o jasne fotomontaze, aniz by to nejak podlozili, spouste bylo jasne, ze tam byt nemohl a to vcetne znamych (horo)lezcu... Prohlasit nekoho verejne za lhare prece neni jen tak. Ted to spis zacina vypadat, ze tam opravdu byl, takze by nebylo od veci to potvrdit nebo vyvratit. Mozna v tom udela jasno zduvodneni rozsudku, casem by melo byt k dispozici.

Tenhle clanek byl dobry, jen z nej citim strasnou neochotu priznat (si?), ze se asi stala chyba.
1 1

Komentář ze dne: 15.06.2016 01:51:25     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Bryle
Výstup na Everest s kyslíkem normálkou měl sportovní hodnotu v padesátých letech minulého století.
1 0

Komentář ze dne: 14.06.2016 15:55:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Robin (@)
Titulek: Jara Cimrman rulez
Sympatický počin. Nesympatičtí frflalové. Příště bez kyslíku a do půl těla, to bude teprve v diskuzích popíračů :-)
1 1

Komentář ze dne: 09.10.2016 15:48:37     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PetrK (pkbo@email.cz)
Titulek: Kdo ho nezná, neuvěří...
Pavla Trčalu znám asi 5 let, je to nadšenec, otrlec a totální magor.
Určitá dávka sebestřednosti mu rozhodně nechybí, ale nepochybujte, že tam vylezl a stál jen ve flísce. Když jsem v byl v zimě na lyžích a bylo -22 s větrem, klepal jsem kosu s podvlečeno flískou a kalhotami pod oteplováky. Trčala jezdil v jednom podvlíkacím triku a tenké bundě....
A to jsem si v přehradě letos zaplaval poprvé 5. dubna.

Ať se už pánové ze svazu smíří s tím, že to dal. Sáblíková taky není cyklistka, ale lepší u nás nemáme.

Pavel Trčala má nepochybně rád publicitu, ale proč by falšoval nějaký fotky??? Prostě se chopil šance a vylezl tam.
1 1

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci
anketa
Chceš mít trvale zimní, nebo letní čas?

zimní (701 hl.)
 
letní (579 hl.)
 
je mi to jedno (482 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 1762