Žula - Buona - Dáma - Dibona

Dibona a l'Aiguille Orientale du Soreiller

Dibona l'Aiguille Orientale du Soreiller, foto Jirka V.

Jaká byla dáma? Ptá se chatař Quentin, jo šlo to, ale podle popisu se po přelezení úvodní 6b+ délky mělo vcelku bez problémů dolézt na vrchol, ale v 7a jsme my trpaslíci necvakli, a tak jsem to A0 nedali. "A vy nemáte šáhlo?
Hmm, to jste asi neměli dost navrch", konstatoval Quentin a šel nám nalít černou kávu. A já měl pocit jako himalájci při výslechu od Elisabeth Hawley, kteří tvrdí "hlavní obtíže jsme měli za sebou" a ona odpoví "to říkají všichni". Marielle potěšila, že se na to hezky koukalo a přidala koláčky na tác, a do černé dolila bílé mlíko.

Furka z Sidelenhütte

Furka ze Sidelenhütte, foto Jirka V.

Už dej pokoj s tím Kapoušem a spárama a ..., já bych jela do "Paradiso di Marco con Corno", ty struktůry, a ta terasa a ..., a tak si třeba jeď sám, ja si dám týden na horákovi ve Wallis. Stačilo říct a již jsme se dohodli, plán dohodnut Cham, jako první cíl, a náhradní cíle ve Švajcu a Francii, na konec června, tak aby byly dlouhé dny a zasypané odtrhovky. Jen to letošní léto nějak zavlhlo a ani jediný model nehlásil změnu, Envers zavřená do 7.7., a vše oplácáno sněhem. A tak valíme na pár dní na Furku, kde si za jamujeme v Uri Jamu a za nejistého počasí si dáme Hanimoon a Kassästurz, léto se nedostavuje, a tak na Sidelenhütte holdujeme víc teplé kávě než pivu. Kam dál se dá jen težko odhadnout, oči luští znaky na display mobilky, ale hlava z toho není moc moudrá, stále více přibývá míst, kam určitě ne.

Kassästurz předposlední délka 6b+
Kassästurz předposlední délka 6b+, foto Jirka V.

Třetí den po lezení je jasné, že na Furce nebude dlouho sucho, rychle ke stanu, zabalit a jedem na západ, a na jih, a na chalupu. Do Bérarde se dostaneme o půlnoci, akorát po deštích a vše je jasné: jdeme na Dibonu.
Na chatě Soreiller je nová posádka, která vše vylepšila, panuje skvělá pohoda, dokonce je večer zatopeno v radiátorech. Po nástupu na chalupu si dáme místní předkrmovou klasiku Coup de bambou, sice jsem lezl už dvakrát, ale i po třetí si vychutnávám skvělou skálu a rychlé slanění k večernímu stolu. Na zápraží vychutnáváme západající slunce a blonďatý mok a libujeme si jak nám to vyšlo, a že Écrins byla dobrá volba. U večeře posíleni rudou šťávou z karafy je cíl jasný, Danse avec le Pilier na Aiguille Orientale du Soreiller, který mám vyhlédnut z minulých návštěv.

Kassästurz poslední délka 6c
Kassästurz poslední délka 6c, foto HB.

Ráno není kam spěchat, slunce přijde až v 11 a tak kafujeme a vokouníme. Adrenalin se však dostavuje nezvykle brzo u botníku, moje pohorky jsou fuč, nepříčetně pobíhám podél všech přepážek a nic nenacházím, kleju a ptám se Marielle, zda je někam před úklidem nezaložila, jen krčí rameny, naleznu sice jiné, té samé značky, ale o půl čísla menčí, onošené, sice vlhké, ale nesmrdící. Vyhodím vložku do regálu, požádám Marielle, ať nikoho nepouští dolů v mých botech, a vyrážíme za dalším dobrodružstvím na pilíř.

Pilíř l'Aiguille Orientale du Soreiller
Pilíř Aiguille Orientale du Soreiller, foto Dámy z Cham

Čím výš jsme na pilíři, tím víc si chrochtáme, perfektní skála, těžké spáry, ale i stěny a převisy, k tomu slunce, ale žádné vedro, sedumkrát slaníme a sklouzneme se po sněhu až k chalupě, na verandě se již těšíme na tekutou blondýnu. U okénka jsou tři z masa a kostí a hned se na mne vrhají, trochu nechápu, co chtějí od smradlavého, bezzubého dědka a ejhle "voici tes chaussures", moje botky  "C'était très agréable de marcher dans tes chaussures", hmmm ani se nemůžu zlobit, "Veuillez accepter une bière comme compensation" a tak vemu bloďaté od blondýny a pak vytáhne foťák, kde je pilíř a my jako dva puntíky, škoda, že musely zpět do Cham vůdcovat, takové sympaťačky.
Pro odpočinek volíme východní stěnu, odpoledne má hřmít, kombinaci Nelly a Sous l'Œil d'Andéol, pěkná, lehká cesta s rychlým slaněním a po obědě již hřmí náš zpěv na terase, který posilujeme loky blonďatých bublinek.

Odpočinkový den
Odpočinkový den v Bourg-d'Oisans, foto HB

Počasí se však mění, a tak necháme Tête du Rouget a Lady Bonu na příště a zamíříme opět do východu na klasickou Sensuelle et Sans Sucre, kde příjde na své spárová technika ve čtvrté délce, nejtežší však bylo dostat ze spáry mech velikosti medicymbálu. Tím také končí pánska jízda, ale začíná idylka o šest týdnů později. S Lenkou se vracíme na pěkná místa, Marielle mne hned zdraví a ptá se zda budu chtít koláček, či pivo, koukne na boty a prohodí, že tyto kecky mi asi nikdo neveme. Před odpolední cestou ji ještě prosíme, ať nás dá na seznam čekajících na postel na zítra a vyrážíme na Javu, sníh je téměř pryč a my se v teplém slunci suneme k modrému nekonečnu, cesta má však konec, slaníme a běžíme k blonďatým bublinkám.

Dáma Bona
Dáma Bona, web

Večer je nervózní, dáme Dámu, nedáme, musíme potom dolů, Quentin to však za nás vyřeší, máme postel i na zítra a tak dáme Dámu. Ráno je studené a slunce jen pomalu olizuje paprsky východní a pak jižní stěny. Hned první délka za 5c je nějak težší, druhá je zjevně normovaná na nejmíň 1,70, do všech chytů mi chybí pár centimetrů a tak drtím obliny v mezikrocích, ale pořád to jde. Silové 6b+ páté délky je oproti druhé snadnou kořistí. Už jsem natěšen, že to bude takhle až na vrchol, ale v půlce šesté délky je konec a nemám chuť dále ničit bolavý prst, dáme ji někdy příště bez dámy.
Další dva dny pak lezeme ve východu, hezkou Martine is on the rock s pěknou pátou délkou a opět kombinaci Nelly a Sous l'Œil d'Andéol, užíváme si terasy a necháváme zapomenout na bláznovství a pošetilosti, které panují v údolí.

Odpolední káva

Odpolední káva, foto Lenka K.

Cesty

Aiguille Dibona (3 131 )
Gaston Rébuffat prohlásil: Než ji vylezete, potěšte se pohledem na její krásu. Cesta na chatu k tomu poskytuje dostatek možností.

Visite vlevo, Coup de bambou vpravo
Nástup na Visite vlevo a Coup de bambou středem, foto Jirka V.

Lady Bona ** 410 m  6a+ (6b/c obl.), 14 délek: 6a, 6b+, 5c, 6a+, 6b+, 7a, 6b, 3, 5c, 6b+, 6a+, 6a, 6c, 5c
Těžké stěnové lezení, ale i převisy, kouty a spáry. Čekal jsem trochu víc, neb mi přišlo, že se relativně často traverzuje. Bude třeba počkat s hodnocením, až opadne horečka z nové cesty na Diboně.

Pátá délka
Lady Bona, pátá délka, foto Lenka K.

Visite obligatoire *** 400 m  6a+ (6a obl.), 12 délek: 6a+, 6a, 6a, 6a, 6a+, 4c, 5c, 6a+, 5c, 6a, 6a, 5c
Spodních pět délek pěkné stěnové a spárové lezení, osmá délka je vyjímečně nádherná a vytrvalostní v převislé stěně, poté spára a převísek, a vyústění na ostrý hřeben. Celá cesta neposkytne příliš času na oddech a 6a je třeba vybíhat. Nomen est omen za pět hvězdiček.

Lady Bona, pátá délka
Lady Bona, pátá délka, foto Lenka K.

Coup de bambou *** 340 m 7a (6a A0 obl.), 10 délek: 4, 7a, 6a, 5c, 5c, 6a, 6a+, 4, 6c, 5c. začíná vpravo od Visite a jde směrem doprava, (nejtěžsí délka se dá v případě nouze lézt za A0), poté namíří zpět k Visite, aby v horní části vedla paralelně s ní. Končí na polici a slaňujeme buď Visite nebo cestou. Byla nově sanována, stačí pouze expresky.

Coup de bambu, třetí délka
Coup de bambou, třetí délka, foto HB

Éthique de la Joie ** 330 m 6a+ (6a obl.), 8 délek: 5c, 6a+, 6a+, 4, 5c, 6a, 5b, 6a. začíná vpravo od bývalé pamětní desky. Spodní část pěkné plotny, od police spáry a stěnové lezení. Pod vrcholem se spojí s Visite a dvěma společnými délkami na vrchol. Nová cesta, stačí pouze expresky. Sestup přes vrchol.

Martine pátá délka
Martine pátá délka, foto Lenka K.

Martine is on the rock ** 330m 6b+ (6a obl.), 9 délek: 6a, 6b+, 6a+, 4, 6a+, 6a, 5b, 6a+, 5c. začíná asi 20m vpravo od Joie, bývalé pamětní desky. První délka pěkná plotna, druhá a třetí obtížnější převis. Šestá délka hezká spára a pak kouty a spáry stále doleva k Visite, dvěma společnými délkami s Visite na vrchol. Byla citivě sanována, do spar se hodí pár friendů. Sestup přes vrchol.

Martine pátá délka, vlevo Joie, foto Lenka K.

Les Malheurs de Nelly *** 150m 6a (5c obl.), 5 délek: 6a, 6a, 6a+, 5c, 5c. začíná asi 100m vpravo od Martine, většinou na sněhovém poli. Převážně plotny a svislé stěnky, končí na polici Boell odkud se dá pohodlně slanit. Ideální na sestupový den. Dá se dobře spojit s Sous l'Œil d'Andéol, čímž vznikne hezká cesta s 11 délkami homogení obtížnosti, která vyleze přímo na vrchol. Stačí pouze expresky. Slanění cestou.

Joie
Joie, foto Lenka K.

Sous l'Œil d'Andéol ** 260m 6a+ (6a obl.), 9 délek: 6a, 3, 5b, 6a, 6a+, 5c, 6a+, 6a, 6a+. začíná hodně vpravo, až pod výrazným zářezem v pravé části stěny. Jde nejprve pěknou plotnou a pak lehké délky doleva, ke společnému štandu. Z něj kouty a spárami šest délek přímo na vrchol. Jedná se o novou cestu, kde stačí pouze expresky. Místo pěšího pochodu a snadných třech délek je vhodnější dát Nelly a pokračovat touto cestou na vrchol. Dá se dobře slanit, v horních partiích se dají přeskakovat štandy, ale je třeba dávat pozor při stahování lan.

Čtvrtá délka Sous l'Œil d'Andéol
Čtvrtá délka Nelly, foto Jirka V.

Sensuelle et Sans Sucre * 250m 7a (6b+ obl.), 9 délek: 5c, 5b, 7a, 6b+, 6a, 6a, 6a, 5c, 6a, 5c. začíná vpravo od Nelly, kde je vidět jasná spára v boční stěně převisu. Nad spárou je těžší stěnka, kterou se dostaname pod hlavní polici. Délku 7a je vhodné rozdělit. Snadněji k levé části zářezu, sanovanou cestou, po levé straně zářezu nejdříve lehce doprava a poslední dvě délky doleva k druhému slaňovacému kruhu Dibony. Sestup slaněním cesty, ale lépe standardním sestupem. Jedná se o klasickou cestu, kterou JMC nepopisuje, pěstní spáru je nutno odjistit friendy, dolní plotny mají jen staré nýty s většími rozestupy, od police dobře odjištěno, stačí pouze expresky.

7a spára Sans Sucre
7a spára Sans Sucre, už bez drnu, foto Jirka V.

Pointes de Burlan (3 299)
Remise à Flo 200 m, 5c, 9 délek: 2, 5b, 5c, 5c, 5c, 2, 5c, 5a, 2, 4c.
Popis sliboval více, než byla skutečnost. Silně erodovaná žula do šupin prověří morál. Sestup slaněním, v žádném případě nevolit pěší sestup, ktery je preferován v průvodci.

Nástup na Remise à Flo, foto Lenka K.

Tours Rouges de l'Aiguille Orientale du Soreiller (3 200)

Danse avec le Pilier *** 280 m, 6c (6b obl.), 8 délek: 5c, 6a, 5b, 6a+, 6b, 6c, 6c, 5b.
Grandiózní cesta vedoucí hlavním pilířem, lezení je srovnatelné se chamonským. Plotny a stěnové lezení ve spodní části, pak v červené žule, délky 6 a 7 jsou neuvěřitelně exponované na hraně převislého pilíře, nejdřív spára a pak převislé bočáky na vytrvalost. Povinná cesta oblasti. První délka může být mokrá. Slunce od 11 h. Slanění cestou.

Třetí délka na piliři
Čtvrtá délka na piliři, foto Jirka V.

La Polka du Pilier Voltigeur * 230 m, 6b (6a obl.), 7 délek: 6a+, 6a, 5c+, 6b, 6a, 5c, 6a.
Slušné stěnové lezení, kde najdete kouty, spáry i plotny. První délka bývá mokrá.

Třetí délka Polky
Třetí délka Polky, foto Lenka K.

Mazurka *** 270 m, 6a (5c obl.), 7 délek: 5c, 6a, 5b, 3b, 6a, 5c, 5b.
Nádherné stěnové lezení v červené žule v horní půlce cesty, - alla Korsika, spodní část kouty, spáry a plotny. První délka bývá mokrá.

Západní stěna Aiguille Orientale du Soreiller
Západní stěna Aiguille Orientale du Soreiller, foto Lenka K.

La Java des Bombes Atomiques ** 250 m, 6a (5c obl.), 7 délek: 5b, 6a, 6a, 5b, 5b/c, 5b, 5b.
Lehká cesta na nástupový den nebo odpoledne, horní půlka cesty je méně hezká a je lepší dolézt Mazurkou, povětšině plotny a trochu spáry. Slanění Mazurkou.

Druhá délka Javy
Druhá délka Javy, foto Lenka K.

Informace

Ubytování

Volné kempování je v národním parku zcela zakázáno!

Refuge du Soreiller, Telefon: + 33 4 76 79  08 32,
Kamping v La Bérarde.

kytky

Štand, foto Lenka K.

Průvodce

Oisans Nouveau Oisans sauvage - Livre Est; Jean Michel Cambon
Topoguide; bohužel neseděla vždy klasifikace, zato výrazně podrobnější nákresy než ve francouzském průvodci
Escalade à La Bérarde: výběr a nové cesty v údolí Venèon.

Všechny francouzské průvodce lze zakoupit v La Bérarde.

Sestupovka
Sestupovka, foto Lenka K.

Web

Mapy
IGN 3436ET Meije - Pelvoux - Parc national des Écrins
IGN 1/25000 Meije Pelvoux

[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Jiří Vodsloň | Vydáno dne 31. 08. 2021 | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Jirka V

Komentář ze dne: 07.09.2021 20:08:43     Reagovat
Autor: neregistrovaný - JHml. (@)
Lady je pěkná vyrovnaná linka, kde si vystačíte se sadou expresek. Drobnou vadou na kráse je zhoršující se kvalita skály ve druhé části cesty a nelogické vedení posledních tří délek, kde prvovýstupci násilně hledali samostatný směr a obtíže.