Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Génius slepých uliček na Altaji


Jak je to s expedicí na Altaj?

AKTUALIZACE
Veřejnosti je jistě známo, že se režisér, scénárista a herec Zdeněk Svěrák v poslední době angažoval kromě sbírání peněz na centrum Paraple, pečujícího o paraplegiky, také ve sbírce na podstatně méně bohulibý účel - "horolezeckou" expedici do pohoří Altaj. S cílem této expedice polemizuje článek Luďka Brože, který byl ve zkrácené verzi uveřejněn v Lidových novinách a který s laskavým svolením autora uveřejňujeme v plném znění.







„Rozpínaví ste“ říká ve filmu Kolja postava, kterou hraje Zdeněk Svěrák, scénárista a herec v jedné osobě, na adresu Rusů. Jsou však Češi opravdu tolik jiní než Rusové? Dvacátého února 2007 přinesla ČTK zprávu o chystané expedici Divadla Járy Cimrmana na Altaj. Jejím cílem je „pokořit velehoru“ o výšce 3610 m.n.m., která prý dosud nemá jméno, a pojmenovat ji po českém géniovi. Jistá cestovní kancelář již dokonce za 39200 Kč prodává zájezd, jehož součástí je „účast na akci ‚Hora Járy Cimrmana‘“. Ani fanoušci, kteří si cestu nemohou dovolit, ale nepřijdou zkrátka. Dnes má být z iniciativy občanského sdružení "EXPEDICE ALTAJ - CIMRMAN o.s." (založeného letos v lednu) vyhlášena celonárodní sbírka „Národ tobě, Járo Cimrmane“. Svou troškou do téhle povedené taškařice může přispět každý.

Kyskaštu Ojuch (3446 m.n.m.)
Kyskaštu Ojuch (3446 m.n.m.), foto: Luděk Brož


Zdeněk Svěrák v časopise Instinkt uvedl k ideji expedice toto:
„Přišel totiž za námi jeden člověk, který tam dlouho žil. Jmenuje se Sergej Šejchislamov. A rozhodl se zorganizovat expedici s tamními horolezci na jednu z nejvyšších hor jejich legendárního pohoří. A tu pak chtějí společně s námi pojmenovat po Járovi Cimrmanovi.“
Pevně věřím, že Zdeněk Svěrák neměl na mysli Sergeje Ch. Šajchislamova, který pracoval jako vedoucí Moskevského zastupitelství Republiky Altaj (součást Ruské Federace). Jeho pověst je bohužel velmi špatná. Též identita „tamních horolezců“ je obestřená otazníky. O plánované expedici totiž v Republice Altaj nemá podle mých informací nikdo ani tušení.

Kyskaštu Ojuch (3446 m.n.m.)
Kyskaštu Ojuch (3446 m.n.m.)
v mapě také nemá jméno. Budete-li ji chtít pojmenovat po své firmě volejte Sergeje Šajchislamova.


Ať už jsou ale Sergej Šejchislamov a jeho tamní horolezci kdokoli, zaráží mne jejich jistota, že na Altaji existuje „dosud nepojmenovaná“ hora. Kde se takové přesvědčení bere? Předpokládám, že z ruských map, které uvádí jména jen některých z tisíců hřebenů, velehor, hor a kopců, ze kterých se Republika Altaj skládá. Ruské mapy jsou ale produktem přesně té rozpínavosti, kterou violoncellista Louka v Koljovi kritizuje. Stejně jako britská rozpínavost kdysi překřtila Chomolungmu na Mount Everest, ta ruská udělala z nejvyšší hory Altaje Üč-Sümer Běluchu. Podobně skončila řada dalších hor, altajská jména jiných byla zkomolena a mnohé se zápisu svých jmen vůbec nedočkaly, což může navozovat mylný dojem, že jména nemají. To vše je pro Altajce, původní obyvatele pohoří Altaj hovořící turkickým jazykem, bolestné, protože stejně jako pro řadu dalších národů vnitřní Asie pro ně hory mají posvátný charakter. Duchové hospodáři různých hor jsou v různé míře respektováni a uctíváni soukromými i komunitními rituály a dávají krajině a životu v ní řád. Přejmenovat Üč-Sümer je pro Altajce podobné, jako by pro Čecha bylo přejmenování Řípu a katedrály sv. Víta dohromady.

Trendy ve světě se naštěstí obracejí. Citlivost mnoha lidí i společností se v otázkách spirituality, hudby, umění zvýšila a některá koloniální násilí na místních jménech jsou odčiněna. Příkladem za mnohé budiž australská Uluru, která už oficiálně není Ayers Rock. I v Rusku samém se mnohé mění a pro řadu mladých lidí z různých končin Ruska je Altaj místem hodným respektu a poznání, spíše než realizace zahleděnosti do sebe sama. (Řada čtenářů přirozeně nebude souhlasit, ale „dobývání vrcholů“ pro mne do této kategorie spadá.) Výstup na hory ovšem zůstává citlivou otázkou, ve které se mínění Altajců často liší. Někteří jsou proti, jiní rezignovali a ještě jiní se domnívají, že s patřičnou pokorou je možné vystoupit na každou horu. Na programu expedice ovšem není „pokora“ ale „pokoření“. Kvůli pokoře přitom nemusí člověk nutně věřit v duchy hor, pramenů, jezer a lesů. Vlastně stačí přiměřená úcta a elementární slušnost vůči těm, pro které jsou zmíněná místa posvátná, kteří jsou v nich doma. Snaha pojmenovat „bezejmennou horu“ na Altaji se mi jeví jako projev zastydlé, do hávu recese oděné rozpínavosti, kterou Zdeněk Svěrák mylně připsal pouze Rusům. Objevování objeveného je sice nechtěným krédem Járy Cimrmana, ale nepleťme to s pojmenováváním pojmenovaného. To je totiž přejmenováním - doménou všech autoritativních režimů a těch kdo v nich drží moc. Příkladů z vlastní i Rusko-Altajské historie máme myslím dost.

Abych ale nezopakoval princip „o nás, bez nás“ (tedy o Altaji bez jejích obyvatel), který mi na plánech Cimrmanovské expedice vadí víc, než neporozumění významu hor na Altaji, udělal jsem si drobnou anketu. Několika Altajců jsem se zeptal, co si o plánech expedice, které jsem jim v kostce popsal, myslí.

Obětování hospodáři Altaje Altajdyng Eezi a dalším hospodářům hor <br> u příležitosti Nového roku - Čaga
Obětování hospodáři Altaje Altajdyng Eezi a dalším hospodářům hor
u příležitosti Nového roku - Čaga, foto: Luděk Brož


Předně, u nás nejsou bezejmenné hory. Na expedici jsem se ptal u místních horolezců záchranářů. Nikdo nic neví. Jméno Sergeje Šajchislamova je spojováno sе známou aférou. Zřejmě si chce v Čechách přivydělat?
Urmat Yntaev, vedoucí alikvotního souboru Altai Kai

Bezejmenné hory takové nadmořské výšky na Altaji nejsou. Všechny tak vysoké hory mají i svá ruská jména, nemluvě o těch altajských. Oficiálně horu jen tak pojmenovat nelze. Pojmenování/přejmenování musí, tuším, povolit ministerstvo kultury Republiky Altaj na základě expertního stanoviska svých poradců.
Svetlana Tjuchtěněva, etnografka Surazakovova Ústavu Altajistiky

Bezejmenné hory na Altaji nejsou. Sergej Šajchislamov se na nějaký čas přistěhoval tuším z Osetie. O tom, že by se zabýval horolezectvím nevím, zato se ale úspěšně zabýval diskreditací Altaje a Altajců. Jeho aktivity vzbudí jen nevoli. Já sám jsem kategoricky proti výstupům na naše svaté hory. Pro herce se jistě najdou ušlechtilejší cíle návštěvy Altaje. Rád je přizvu k projektu „Základního kamene“ se znakem shromáždění národů.
Akaj Kynyev, hlava náboženského sdružení Kin Altaj

To je absolutní nesmysl. Všechny hory, údolí dokonce i kameny mají svá jména. Sergej Šajchislamov, pokud je to ten, kterého myslím, je slušně řečeno obyčejný náfuka.
Čagat Almašev, expert v ochraně přírody, spolupracovník UNESCO, WWF a dalších mezinárodních organizací

Altajci už všechny hory dávno pojmenovali. Vlastních herců máme také dost. Proč za tím účelem někdo sbírá peníze? Zvláštní! Zmíněným hercům chci říci, že bychom daleko raději viděli nějakou spolupráci na poli kultury. Ráda se o takovou spolupráci zasadím.
Kemine Satunova, režisérka a komentátorka Altajské státní televize

Musím přiznat, že údiv Kemine Satunové nad záměrem vyhlásit všenárodní sbírku mi není cizí. V září 2003 Republika Altaj zažila zemětřesení o síle téměř 8 stupňů Richterovy škály. Vzhledem k tomu, že se epicentrum nacházelo v řídce obydlených oblastech, si zemětřesení naštěstí nevyžádalo žádné lidské životy. V jeho důsledku ale stovky až tisíce lidí přišly na prahu tuhé sibiřské zimy o přístřeší nebo alespoň o životně důležitou pec. Absence lidských obětí měla bohužel i ten důsledek, že se tato katastrofa nekvalifikovala na ReliefWeb (autoritativní zdroj informací o katastrofách vyžadujících mezinárodní humanitární pomoc), což vyloučilo větší zájem humanitárních organizací. Od uspořádání veřejné sbírky mne tehdy, k mé značné nevoli, odradili představitelé „Člověka v tísni“. S odstupem času a pod tíhou tsunami musím přiznat, že udělali správně. I tak nadužívanou možnost celonárodní sbírky je třeba šetřit pro zcela mimořádné situace.

Na obzoru masiv hory Kürküre-Bažy 3110 m.n.m.
Na obzoru masiv hory Kürküre-Bažy 3110 m.n.m., foto: Luděk Brož


Vraťme se ale k rozpínavosti, u které jsme začali. Jejím opakem není „sedět doma na svém písečku a hledět si svého“. Právě naopak. Opakem rozpínavosti je dialog, směna – darů, zboží, idejí, emocí… Zkrátka všechny aktivity, na kterých mají zájem obě strany. Příkladů, myslím, najdeme dost. Česká zbrojovka má na Altaji dobrý zvuk, sekačky Agrostroje Jičín už přes třicet let brázdí altajské alpínské louky a nikdo jim neřekne jinak než vynikající „češskaja kosilka“. V loňském roce začala úspěšná spolupráce Hradišťanu Jiřího Pavlici s altajskou alikvotní skupinou Altai Kai. Doufám, že finanční problémy nezbaví méně solventní altajské publikum možnosti pokochat se výsledkem této spolupráce, která má u českého publika vynikající ohlas. Hradišťan zpívající altajsky je totiž tou nejlepší lekcí v ne-rozpínavosti.

Sbírka má být vyhlášena dnes. Snad je ještě čas připustit si zodpovědnost, od které duch recese nijak neosvobozuje, a změnit účel sbírky tak, aby z ní mohl mít radost i violoncellista Louka. Možná by její výtěžek mohl pokrýt vybudování počítačových učeben Járy Cimrmana v několika Altajských vesnických školách. Nebo co třeba vytvořit fond Járy Cimrmana pro podporu Altajského divadla či kinematografie. Možností je bezpočet, stojí za to zeptat se samotných Altajců. Na Altaji k tomu bude příležitostí dost. Zhruba 40000 korun potřebných na cestu jednoho účastníka snad členové souboru do léta nějak našetří. Rád je podpořím návštěvou jejich představení, pokud seženu lístky.

PS od autora článku čtenářům serveru HoryInfo:
Můj článek není myšlen jako paušální kritika horolezectví. Sám lezu, i když ne na Altaji. Proti lezcům, kteří se dívají i kolem sebe a nejen na vrchol, nenechávají po sobě hory odpadu a uvědomují si, jak jsou v horách maličcí, nic nemám. "Přemožitelů, pokořitelů a dobyvatelů" co si nevidí na špičku nosu je mi spíš líto. Debaty o etice lezení jsou ale třeba, protože vítr, který zaseje jeden, často sklízíme všichni.

Luděk Brož

Autor je doktorandem na katedře sociální antropologie Cambridgeské University a dlouhodobě se věnuje problematice současné altajské kultury a společnosti.

Zvuková nahrávka Z. Svěráka o expedici je zde, zdroj: Český rozhlas.


Aktualizace: Čerský Horolezecký svaz dostal maliem dotaz od reklamní agentury Ogilvy, ze kterého vyplývá, že by cílem expedice Altaj-Cimrman nemělo být přejmenování hory, jak tvrdil Z. Svěrák v rozhlasovém pořadu "Dva na jednoho", ale prvovýstup, který by měl nést jméno Járy Cimrmana. Zatím ovšem není znáno, jaké stanoviko má Dr. Priznický z Pražské parkovací služby, za kterým jdou organizátoři až příští týden.






[Akt. bodový průměr: 0,00 / Počet hlasů: 22] 1 2 3 4 5

| Autor: Luděk Brož | Vydáno dne 20. 03. 2007 | Počet komentářů: 16 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Luděk Brož

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Tráva a kyslík na Broad Peaku (15.08.2024)
Nový návrh NP Tanapu (12.08.2024)
Valná hromada ČHS (13.04.2024)
Připomínky k Návštevnému poriadku TANAP (03.03.2024)
Sběr nominací na Výstupy roku (16.02.2024)
Definitivní Návštěvní řád TANAPu (25.11.2023)
Výstupy roku 2022, slavnostní vyhlášení. (11.08.2023)
ČHS odmítá Rusy a Bělorusy na závodech IFSC (23.06.2023)
Proč se jezdí závodit do Asie? (19.05.2023)
Valná hromada ČHS 2023 (25.03.2023)
VH ČHS nebude schvalovat novou identitu (14.03.2023)
Výstupy roku 2022 (02.03.2023)
Valná hromada ČHS 2023 (25.02.2023)
ČHS zavedl mobilní infokartu (10.11.2022)
Ze říjnového VV ČHS (31.10.2022)
Anketa k rozvoji území kolem Branických skal (14.07.2022)
Světový pohár 2023 v Česku? (04.06.2022)
Valná hromada ČHS (28.03.2022)
ISMF nepovolí účast Rusů a Bělorusů na mezinárodních soutěžích (07.03.2022)
Otevřený dopis ruských horolezců proti válce na Ukrajině (04.03.2022)
IFSC zpřísňuje sankce pro Rusko a Bělorusko (04.03.2022)
Vadim Timonov proti válce (01.03.2022)
Ne válce, zní z Ruska (27.02.2022)
Prohlášení ČHS k Ukrajině (25.02.2022)
Štafeta ČHS čtvrtá (14.02.2022)
Výsledky ankety ČHS 2021 (28.01.2022)
Valná hromaha ČHS 2021: Všichni kandidáti zvoleni, všechny návrhy prošly (30.05.2021)
Volby nového vedení ČHS (02.05.2021)
Valná hromada ČHS 2021: schváleno (04.04.2021)
Ilegální ferraty v Českém Středohoří (09.02.2021)
NÁBOR SOKOLÍKŮ 2021 (30.01.2021)
VH 2021 bude online (24.01.2021)
Posouzení značky ČHS (17.12.2020)
Nominace - Výstupy roku ČHS 2020 (17.12.2020)
Útěk do svobody (30.11.2020)
Říjnové zasedání VV (01.11.2020)
Jak s lezením v nouzovém stavu (23.10.2020)
VV ČHS - zápis ze srpna (05.09.2020)
Karel Bělina zbaven správcovství skal (12.07.2020)
Valná hromada 2020 (14.06.2020)
Dokumenty z VH ČHS 2020 (13.06.2020)
O čem bude Valná hromada ČHS (07.06.2020)
Pozvánka na Valnou hromadu ČHS (15.05.2020)
Valná hromada ČHS bude 13.6. (12.05.2020)
VYJÁDŘENÍ ČHS K NELEGÁLNÍMU TÁBOŘIŠTI V ADRŠPAŠSKÝCH SKALÁCH (04.05.2020)
Proč v databázi ČHS na webu někdy v noci fungují mapy omezeně?? (14.04.2020)
VV jednal přes videokonferenci (10.04.2020)
Odsunutí termínu valné hromady ČHS (13.03.2020)
OVK LP ruší cesty zajištěné lešenářskými kotvami z OBI (11.03.2020)
Testy expanzivních nýtů (27.02.2020)
Ročenka ČHS 2019 (20.02.2020)
Zasedání VV ČHS: dvě rezignace, tři jmenování (12.02.2020)
ČHS a ČSL obnovili spolupráci (01.02.2020)
Zrušení lékařské komise (22.01.2020)
Odhalení na severu Sušek (10.12.2019)
Výstupy roku ČHS za rok 2019 - podávání nominací (04.12.2019)
Zasedání VV ČHS: Kooptován Pavel Blažek (16.10.2019)
Zasedal VV ČHS: změna stanov a řízení soutěžního lezení (19.09.2019)
Horydoly jako bezpečnostní hrozba? (11.09.2019)
Schůze VV: odvolání Tomáše Bintera st. (04.09.2019)
Zápis disciplinární komise (23.07.2019)
Likvidace pobočných spolků ČHS (31.05.2019)
Zápis z jednání VV ČHS 29.4. (11.05.2019)
Předsedou JAMESu Anton Pacek (31.03.2019)
Valná hromada ČHS 2019 (27.03.2019)
ČHS hledá nové kolegy pro oblast soutěžního lezení (26.03.2019)
Jan Zbranek rezignoval (12.02.2019)
Evropští horolezci chtějí letní čas (11.01.2019)
Další závodníci se státní podporou (23.10.2018)
29. PELIKÁNŮV SEMINÁŘ (03.10.2018)
ČHS se stěhuje (27.09.2018)
SKÁLY NA MUŽSKÉM- oprava a omluva (07.09.2018)
Jednal VV CHS: s.r.o., oprava vyjádření na VH, nabídka ČSL. (27.06.2018)
Dojistit Velkou plotnu na Suškách? Jo, vlastníma smyčkama. (21.06.2018)
Nový člen VV, ČHS jedná s ČSL, založení s.r.o. (29.05.2018)
Výpověď smlouvy pro ČSL, Turek na disciplinárku (09.05.2018)
VH ČHS: Jak to bylo doopravdy (26.03.2018)
Valná hromada ČHS 2018 (24.03.2018)
Ekonom ČHS - výběrové řízení (02.03.2018)
Ročenka ČHS 2017 (27.02.2018)
Pozvánka na valnou hromadu ČHS (24.02.2018)
Hlasování kartičkami na Valné hromadě (21.02.2018)
Polemika kolem výběru reprezentace (17.01.2018)
"Sokolíci" 2018–2020 - výzva mladým alpinistům (16.01.2018)
Boulder kodex 2017 (17.12.2017)
Odpověď ČHS na prohlášení ČSL k odtržení závodního lezení (05.12.2017)
Boj o překližku (05.12.2017)
Je možné změnit ČHS? (05.12.2017)
ČHS hájí jednotu sportovního lezení (27.11.2017)
Založena Evropská horolezecká asociace (25.11.2017)
Soutěž ČHS (14.11.2017)
Jak začít na písku? Doporučení mistrů pískařů (16.05.2017)
Dojišťování? UFO? Maglajz? Anketa pískařů díl 6. (08.05.2017)
ČHS obnovil spolupráci se Slovinci (26.04.2017)
Jsou ještě možnosti prvovýstupů? Anketa pískařů díl 5. (25.04.2017)
Dobrodružství na písku? Anketa pískařů díl 4. (20.04.2017)
Přenosy ze závodů budou dál zdarma (12.04.2017)
Morál a čísla? Anketa pískařů díl 3. (12.04.2017)
Výstupy roku 2016 (11.04.2017)
Bouře kvůli placení přenosů (10.04.2017)
Horolezec roku končí (02.04.2017)
Sázka o 10 klacků (31.03.2017)
Pískovcové lezení, pískaři II. (31.03.2017)
Úplná pravda o Valné hromadě (29.03.2017)
ČHS - valná hromada 2017 (25.03.2017)
Pískovcové lezení, pískaři I. (24.03.2017)
Změna v rozpočtu ČHS na rok 2017 (24.03.2017)
Vychází výjimečná ročenka ČHS (23.03.2017)
Valná hromada ČHS 2017: pozvánka, bulletin a registrace kandidátů (14.03.2017)
ČHS vypisuje výběrové řízení (12.02.2017)
Zpráva o výsledcích závodní reprezentace (18.01.2017)
Napomenutí za kartáčování chytů (04.01.2017)
Slevy na slovinských chatách (09.10.2016)
Nýty v Korosadowiczovi? (06.10.2016)
Web ČHS v responzivním kabátě (23.08.2016)
Chcete pracovat v ČHS? (23.06.2016)
Lidičky na Valné hromadě (19.03.2016)
Valná hromada ČHS 2016: hlasování o 11 miliónech (21.02.2016)
Ferrata na Frýdlantské cimbuří zamítnuta (26.01.2016)
Pojištění pro horolezce od ČHS (03.12.2015)
Zasedal VV ČHS (02.12.2015)
ČHS leaderem mezinárodního grantu (26.11.2015)
Kdo je horolezec roku? (22.11.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu IX (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu VIII (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu VII (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu VI (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu V (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu IV (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu III (23.05.2015)
Nové a změněné cesty na Horosvazu II (23.05.2015)
Nové a změněné cesty v databázi Horosvazu I (23.05.2015)
Čtvrtletník ČHS (10.04.2015)
Valná hromada ČHS 2015 (05.04.2015)
ČHS spustil Skály ČR (20.03.2015)
Vize ČHS 2015, díl III (16.02.2015)
Vize ČHS 2015 - II. díl (11.02.2015)
Vize ČHS 1. díl (10.02.2015)
Důvěra kontra transparentnost a válka Alpenvereinů (26.01.2015)
ČHS posiluje tým (08.01.2015)
Via Ferráta nebude? - a přece je! (02.08.2014)
Protest horolezců ve Vlčí rokli (14.07.2014)
Dodo Kopold vyloučen z Jamesu (08.04.2014)
Smělé plány Tatra Mountains Resorts (05.04.2014)
Náhubková směrnice zrušena (31.03.2014)
Valná hromada 2014 (25.03.2014)
Zamyšlení nad otázkami koncepce českého alpinismu (24.03.2014)
Valná hromada bude o volbách a opět o náhubkové směrnici (21.03.2014)
VV ČHS odstoupí v březnu (11.02.2014)
Jak sis zalyžoval Zobane? (26.01.2014)
Soutěž o nejlepší fotografii na PF 2014 (26.11.2013)
Jednal VV ČHS: Zvýšení prostředků pro Drytooling a MG na Panťáku (22.11.2013)
Žlebská jehlo, sbohem (29.10.2013)
Podpora Hrozové, granty na publikace a závody mládeže nově (10.10.2013)
Němci a Rakušani zpět do UIAA (06.10.2013)
Válka UFO? (22.08.2013)
Výstupy roku 2013 - soutěž vyhlášena (03.07.2013)
Agostino Da Polenza k incidentu na Everestu (02.06.2013)
Historická komise OVK LP (27.05.2013)
Renovace vrcholových knížek (25.05.2013)
Frankenjura.com (16.05.2013)
Valná hromada ČHS 2013 (22.03.2013)
Nový web IFSC, aplikace pro telefony a další novinky (22.03.2013)
Sasíci schválili UFO (05.03.2013)
Nové průvodce v knihovně ČHS. (27.02.2013)
Paseky v Roklici (17.02.2013)
HoroLezec 2012 (14.02.2013)
ČHS hledá předsedu komise alpinismu a sportovního lezení (14.12.2012)
Horolezecem roku Adam Ondra (25.11.2012)
Český horolezecký svaz vyhlašuje soutěž o nejlepší fotografii (22.11.2012)
Chcete pracovat v ČHS? (09.11.2012)
ČHS: Jednání VV a dva disciplinární tresty pro Radka Lienertha (07.09.2012)
Lezecký park Alkazar (16.07.2012)
Krádež historických dokumentů na Suškách (11.06.2012)
Ukousněte si z miliónu (24.05.2012)
Městská policie šikanuje horolezce (06.05.2012)
Valná hromada ČHS 2012 (24.03.2012)
Valná hromada 2012 už tuto sobotu (21.03.2012)
Svazový redaktor opět na scéně (22.02.2012)
Vyjádření Libora Hrozy ke konfliktu ve věci řízení sportovního lezení (14.02.2012)
HoroLezec 2011 (09.02.2012)
Kontroverze kolem Compressor Route (05.02.2012)
Volby do Výkonného výboru ČHS (01.02.2012)
Horosvaz na Facebooku (29.01.2012)
Horosvaz v novém (08.01.2012)
Přílepská skála a zákaz lezení? Ne! (20.10.2011)
Soutěž Horolezec roku 2011 (17.10.2011)
Via ferrata na Tyršovky v Labáku? Ale kdepak! Jen monitoring. (05.09.2011)
Koruny pro královny Himálaje (01.09.2011)
Red Rocks v nebezpečí (16.08.2011)
Horolezci na tiskové konferenci Czech Tourism (02.07.2011)
Kupte si horu... (10.06.2011)
Elektronický Zpravodaj ČHS (07.04.2011)
Co se doopravdy dělo na Valné hromadě? (05.04.2011)
Valná hromada ČHS 2011 (26.03.2011)
Pozvánka na Valnou hromadu ČHS (23.03.2011)
Je změna § 14 Stanov ČHS ke prospěchu členům? (14.03.2011)
Informace OVK Labské pískovce k ferrátám (17.02.2011)
Zpravodaj ČHS 1/2011 (07.01.2011)
Zasedala OVK Labské pískovce (21.11.2010)
Jorg Brutscher reje do Hudyho (18.11.2010)
Výběrové řízení na šéfa závodníků (19.10.2010)
Pavel Trčala opět na scéně. (06.10.2010)
Monte Sarmiento poprvé? (17.09.2010)
Bude Hudy Cup bez maglajzu? (10.09.2010)
Klettergarten je Lezecký park (02.09.2010)
AlpspiX - další alpská opičárna (07.07.2010)
Jednání o Labáku pokračují (28.06.2010)
Soutěž o Výstupy roku (26.06.2010)
Nové nýty na Cerro Tore (21.06.2010)
ČHS a ochrana přírody (16.06.2010)
HORYDOLY se inspirují u Horyinfa (17.05.2010)
A ty jsi byla prvá…holka (07.05.2010)
Horyinfo je mediálním partnerem ČHS (18.04.2010)
Valná hromada 2010 (29.03.2010)
O čem bude Valná hromada ČHS 2010 (25.03.2010)
Tisková konference ČHS (16.03.2010)
Ferrata v Jizerkách (19.02.2010)
Vzpoura v Labsku (07.12.2009)
Pochvala za Brno, výrok revizní komise (16.11.2009)
Přispějte na památník Expedice Peru 1970 (12.11.2009)
Ministr životního prostředí jednal s horolezci (30.10.2009)
SP v Brně ohrožen, ČHS pozastavuje členství v UIAA a mediální bublina splaskla (08.10.2009)
Kam bude směřovat ČHS (28.09.2009)
Hrozová dostane MS zaplaceno (19.09.2009)
Úvahy nad zasedáním VV ČHS (10.09.2009)
Marketingové a mediální zastupování ČHS (20.08.2009)
Do Holešovic a na Smíchov zadarmo (29.07.2009)
Horolezecký svaz představil mediální komisi (25.06.2009)
Zákazy magnézia se stupňují (27.05.2009)
Velké Disciplinární Nic (22.04.2009)
Hlavní cena Fair Play pro Hrubého a Jaroše (31.03.2009)
Valná hromada 2009 (20.03.2009)
Pozvánka na Valnou hromadu ČHS (15.03.2009)
Incident Libora Uhra a Radima Slívy na Váňově kameni (10.03.2009)
Jak se financují horolezci (03.03.2009)
Horolezci se valně hromadili (23.02.2009)
Co slíbilo nové vedení Českého horolezeckého svazu (31.01.2009)
Mimořádná valná hromada ČHS (31.01.2009)
Altaj a Cimrman - atmosféra houstne (26.10.2008)
Byla databáze skalních oblastí ukradena? (08.10.2008)
Nová tvář ve vedení ČHS (18.09.2008)
Nejlepším horolezcem Radek Váňa (04.08.2008)
Valná hromada ČHS 2008 (29.03.2008)
MG na písku ano, nebo ne? (28.03.2008)
Otevřený dopis Jiřímu Babačovi (26.03.2008)
Výjimka pro Český Ráj (19.03.2008)
Bílá válka se valí do schůzovních místností (17.03.2008)
Obavy (16.03.2008)
Němci a Rakušané odchází z UIAA (13.03.2008)
110 let českého horolezectví (19.11.2007)
Soutěž o Výstupy roku 2007 (16.11.2007)
Disciplinární trest Adama Ondry (07.11.2007)
Génius Jára Cimrman (05.10.2007)
Nové stanovy ČHS (22.09.2007)
Jak se hledala "Cimrmanova" hora (01.08.2007)
Dejme jim jejich MG! (19.07.2007)
Vyfoukli vrchol Cimrmanům (12.07.2007)
Asfaltka pod Everest (19.06.2007)
Potrestání Adama Ondry za magnézium (10.06.2007)
Vážený pane Smoljaku, vážený pane Svěráku. (22.05.2007)
Výzva Alana Formánka (26.04.2007)
Valná hromada ČHS 2007 (24.03.2007)
Stojím si za návrhem rozpočtu... (22.03.2007)
Volební kampaň začíná... (13.02.2007)
Pavel Bém na Everest (09.02.2007)
Hledejte informace u odborníků (16.01.2007)
Příprava na Valnou hromadu ČHS (03.01.2007)
Slovenské hodnocení sezóny (06.12.2006)
Smíchovské dojmy (25.11.2006)
Výstupy roku 2006-výzva (22.11.2006)
Nové stanovy ČHS (04.11.2006)
Jak dopadla valná hromada? (06.03.2006)
Granty mládeže ČHS (06.05.2003)
Tisková konference ČHS (06.02.2002)



Komentář ze dne: 02.03.2007 17:30:11     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@NASEZNAMU)
Titulek: Doufám
Doufám, že tenhle divný nápad se nějak vysvětlí. Jako omyl, nebo momentální indispozice pánů Cimrmanů. Však ani takový génius, jakým byl samotný Jára Cimrman se omylům nevyhnul.
Celá akce mi přijde divná z mnohých důvodů, ostatně je pan Brož pěkně popsal. Snad jen, představte si, že by do Čech vyrazila expedice amerických milionářů (vůči tamním obyvatelům jsem asi i já bohatý) s plánem nazvat nějakou naší horu třeba po smyšleném kovbojovi. I s televizí a vší tou srandou a místní by dělali kolorit. Hmmm.
Vůči domácím se mi to nezdá vůbec slušné.
Mimochodem, nemyslím si, že by zrovna na tohle bylo potřeba pořádat sbírku, tahat z lidí peníze na srandakci performerů, kteří na tom nejsou nijak zle. I když tohle už je vedlejší.
Třeba ale opravdu jen Mistr Jára testuje, aby mohl zvolat své slavné: "Tudy cesta nevede!"
Doufám.
0 0

Komentář ze dne: 02.03.2007 18:53:12     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Re: Doufám
Tedy, že tuhle cestu opustí dřív, nežli se na ní vydají.
Pro Jaru C. by se snad nějaký velevýznamný kwak našel u nás.
A sbírka... viz článek.
0 0

Komentář ze dne: 02.03.2007 19:21:42     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Doufám
Tož tak. Peníze může sbírat kdo chce a na co chce, pokud neporuší zákon. Jestli je účel sbírky takto definovaný v souladu se zákonem, nevím, nejsem právník. Ale takto definovaný účel sbírky rozhodně není v souladu s mou představou Zdeňka Svěráka humanisty. Předpokládám, že nejspíš asi moc nevěděl, s kým se vlastně dává dohromady a že nakonec účel sbírky přehodnotí. Když už by se měly sbírat peníze na věci okolo hor, co třeba vytvořit nějaký fond, ze kterého by bylo možno podporovat pozůstalé po horských neštěstích. Klidně by se to mohlo jmenovat Fond slepých uliček Járy Cimrmana. Mám Cimrmanovský humor velice rád, asi jako mnoho dalších, a nechtěl bych ho mít zkalený pachutí takovéto akce.
0 0

Komentář ze dne: 02.03.2007 20:31:51     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Re: Re: Doufám
Souhlasím. Třeba i na úklid hor, pochopitelně na ty, kteří v horách žijí... našlo by se toho hodně.
Pokud jde o horolezce a citlivost k místnímu pojetí (vnímání hor), je to také různé. Jistě lze vzpomenout na britskou výpravu, která jako první vystoupila těsně pod vrcholek Kanchendzongy. Těsně pod vrchol, protože respektovali požadavek místních obyvatel, pro které je vrcholek posvátný. Na sira Edmunda Hillaryho, který po výstupu na Sagarmatha (Everest) věnoval své síly na pomoc domorodým obyvatelům Nepalu.
0 0

Komentář ze dne: 04.03.2007 09:59:14     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Přípluv (pripluv@centrum.cc)
Titulek: heh
Po návratu z Altaje jsme v Barnaulu den pobývali s místními horolezci, záchranáři, ochranáři, průvodci a bůh ví čím ještě v jedné osobě, kteří byli v Altajských horách jako doma. U nikoho jsme neviděl větší respekt z hor, ne pro jejich obtížnost, ale pro úctu k nim samotným. To že Ak-Sjumer má tři vrcholy nepochopí každej, když ten třetí není vidět ani nejde nahmatat ... nestačím se proto divit!

Petře, myslíš, že by jsi mi mohl poslat kontakt (nejlépe mail) na autora článku? Po návrat z Altaje už půl roku řeším jednu věc ohledně jistého znaku a nejsem schopen se dopídit nikam. Děkuji...
0 0

Komentář ze dne: 04.03.2007 22:40:37     Reagovat
Autor: neregistrovaný - jk
Titulek: Re: heh
UTFG :-)
http://www.innerasiaresearch.org/broz.htm
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 09:02:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ludek Broz (@)
Titulek:
Vážený pane Broži,
nemám Cambridge univerzitu jako Vy, pouze pražské ČVUT, ale i tak poznám z Vašeho článku silnou vůni zášti a nenávisti:

1/ - napadat p. Svěráka může je tupec - ten člověk udělal pro naší republiku milionkrát víc než Vy - jste jeho nicotným stínem
2/ - nevyslovil jste jediné konkrétní tvrzení proti S. Schejchislamovi - narážky typu : "jó to jen prevít" jsou opravdu pouze ve stylu bulváru a soudný člověk jim nemůže dát pražádnou váhu
3/ - co se týče nepojmenovaných hor na Altaji - asi máte hodně špatné zdroje, zkuste se zeptat někde jinde
4/ - udělat si výzkum názorů v jednom nacionalistickém souboru je stejné, jako se ptát jihočeských matek na Temelín
5/ - asi si vůbec neuvědomujete dosah akce, neboť popularitu, jakou dá expedice Altaji jste Vy nedokázal za několik let. Kolik lidí do února vědělo, že nějaká Altaj existuje??, Vy a pár vyvolených! A nyní?? Takže Váš článek spíše vypadá jako výkřik špatného podnikatele, který několik let buduje svůj obchůdek, a pak přes ulici někdo jiný postaví supermarket - prostě máte smůlu. Když se tak věnujete Altaji a jste odborník na její národ, mohl jste vymyslet něco jiného - "inteligentního" na její popularizaci.

Na závěr - nepředpokládám, že mi na můj mail odpovíte, a už vůbec nečekám, že jej zveřejníte na svých stránkách. Stejně tak to dělá paní Kuchtová a jiní demagogové....
Čest VAŠÍ PRÁCI - to je pozdrav, který jediný se k Vám hodí.

ing. Radomír Kořán
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 09:04:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ludek Broz (@)
Titulek: Re:
Vážený pane inženýre,

Doktorát jsem zatím nedokončil, Cambridge „nemám“. Věnuji se tedy především tomu, abych Cambridge jednou „měl“ a ne rozšiřování povědomí o Altaji v České republice. Těm, kdo o ně stojí, nicméně informace o Altaji poskytuji podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdyby mi šlo o komerčně využitelnou popularizaci za každou cenu, musel bych panu Svěrákovi líbat opánky. Jistě toho ale podle Vás nejsem hoden. Ostatně si nemyslím, že by o to kterákoli ze zmíněných stran stála.
Jinou otázkou je, jak se na tento druh popularizace dívají obyvatelé Republiky Altaj. Snad budou méně zabednění než já a ocení výpravu dobrodinců z Čech, zvýšený počet zadání slova Altaj do českých internetových vyhledávačů a stavbu domu U čtyř múz. Drobná anketa (nikoli výzkum), kterou jsem provedl tomu ale nenasvědčuje. Nemohlo by to být tím, že Altajcům někdo samozvaný o kom nic nevědí chce sahat na to, co je jim drahé? Podívejte se, jak jste vy sám reagoval, když se Vám někdo otřel o pana Svěráka.
Přemýšlel jsem, jak odpovědět na Vaši invektivu o nacionalistickém souboru. Upřímně řečeno jsem jí neporozuměl. Domníváte-li se, že dotázaní jsou členy souboru Altai Kai, se kterým spolupracuji, pak se mýlíte (viz článek). Pokud se domníváte, že jsou citovaní stejným „názorovým souborem“, pak se také mýlíte, protože jejich názory na řadu věcí se značně rozchází, vzájemné styky udržují jen někteří a řada z nich se navzájem „nemůže vystát“. Všichni dotázaní jsou nicméně Altajci, což ve mne vzbuzuje obavu, že pro Vás všichni Altajci nejsou než „nacionalistickým souborem“. Podobné soudy v České republice nedoporučuji vyslovovat nahlas, protože na ně máme ustanovení trestního zákona a o hanobení národa, rasy a přesvědčení.
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 09:05:28     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Ludek Broz (@)
Titulek: Re: dokonceni
O panu Šajchislamovi jsem konkrétně řekl, že jeho pověst je velmi špatná. Na tom trvám. Pod slovem pověst myslím to, co se mezi lidmi povídá. O konkrétních obviněních vím, ale protože jsem si je neprověřil, nešířím je. Pro mne osobně stačí, že je pan Šajchislamov iniciátorem celého projektu a člověkem, který evidentně neřekl členům souboru Divadla Járy Cimrmana celou pravdu o zákonech Republiky Altaj a významu hor pro původní obyvatele Altaje.

Rád napravím svou chybu a zeptám se na nepojmenované hory na Altaji někde jinde. Můžete mi prosím poradit kde?

Na závěr: Možná Vás to překvapí, ale z Vašich řádek čiší nenávist pro změnu na mne. Paní Kuchtovou neznám, ale důvodem pro její neodpovídání je možná právě Váš tón.
Zkuste si napsat o darovací certifikát expedice Altaj Cimrman, odpovědi se určitě dočkáte.

Snad Vás neurazí, že neodpovím stejným pozdravem jako Vy.

S přáním hezkého dne

Luděk Brož
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 10:24:17     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
Myslím, že z této reakce soudný čtenář celkem jasně pozná, v čím příspěvku je nanávist a v čím snaha o objektivitu.
O tom, že mezi horolezci se o Altaji vědělo mnoho i před Svěrákem a jeho zvláštní akcí, jsou důkazem mimo jiné dva články o Altaji zveřejněné na našem serveru již dlouho před spuštěním oné akce.
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 10:30:13     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Re:
Prosím, abych byl zařazen mezi stejné tupce, jako je pan Brož.
Rád bych řekl, že Cimrmany považuji za špičku naší populární kultury. Nepovažuji ovšem nikoho za neomylného a i oni se mohou mýlit, nalétnout.
K věci:
Malérů s necitlivým přístupem k horám mezi domorodci, kteří hory vnímají poněkud je zvykem u nás bylo po světě mnoho, tento má nejspíš velikou naději s k nim zařadit.
Veřejnou sbírku může pořádat kdo chce. Tahle se mi nelíbí, osobně se domnívám, že se má takovými akcemi šetřit na skutečně závažné události, akce. Pokud máte jiný názor, tož jej mějte.


0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 10:35:44     Reagovat
Autor: neregistrovaný - dag (@)
Titulek: Re: Re:
Ech, oprava: ...Malérů s necitlivým přístupem k horám a konfliktů s domorodci, kteří vnímají hory poněkud jinak nežli je zvykem u nás, bylo po světě mnoho.
Sorry, vkládal jsem a kus vymazal.
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 11:13:06     Reagovat
Autor: neregistrovaný - dag (janpus@SEZNAM)
Titulek: Popularizace
Ještě.
Výsledkem téhle popularizace Altaje u nás a nás v Altaji, může být velmi lehce to, že až přijede našinec do téhle země, nebo si tak kdokoliv vybalí horolezecké náčiní, místní obyvatelé vezmou klacky a nože. Nebyl by to první případ, kdy v nějaké zemi popularizace podobného stylu skončila takhle a celá léta trvalo, než se záležitost uklidnila.
Ani "dobrý" konec nemusí znamenat dobrý konec. Popularita Himálaje, přinesla sice místním zlepšení životních podmínek, ale mnoho problémů, které se v důsledku můžou ukázat zásadnější, nežli krátkodobé zvýšení životní úrovně.
Navíc, Altaj pro milovníky hor opravdu netřeba objevovat.
Nedávno se ukázalo, že pojmenování (přitom už tradiční) jednoho z vrcholů a doliny Tater-Český, Česká, je minimálně pro část Slováků nepřijatelné, když je starší název Těžký a Těžká. Předokládat v zemi Altaje, kde jsou hory a příroda božstvem, toleranci pro nápad cizinců dávat jména jejich horám se mi zdá pošetilé. Navíc v těchto zemích je opravdu zvykem mít pojmenovaný každý větší strom, kámen... Nepojmenovaný může být jen tak, že není napsán jménem v mapě. Podobně "nepojmenovaná" skála bude na mnohých mapách většina pískovcových věží u nás. Náš horolezecký lid by asi také těžko snášel výpravu zdaleka, dávající jména Podmokelské, Prachovské jehle...
0 0

Komentář ze dne: 08.03.2007 15:01:11     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Přípluv (@)
Titulek: heh
Tak to jsem asi taky tupec. Na Altaji jsem byl jednou a relativně krátce, ale jsem z těch hor (a to nemyslím jen krásu, ale vše okolo, hlavně to okolo) na větvi ještě dneska. A Cimrmanovská akce se mi nelíbí a hotovo!
0 0

Komentář ze dne: 12.03.2007 12:58:33     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Svěrák
Dnes v rádiu v pořadu Dva na jednoho o tom Svěrák řek zhruba totol:
"Pojmenování beru jako hold humoru. Mám potvrzení z Altaje, psané Azbukou, že je tam poblíž Běluchy hora vysoká 3610 metrů, která nemá jméno. Možná má nějaké místní jméno, jako třeba Boží prst, ale v mapách jméno nemá. Ruský doktor žijící v Budějovicích, který dlouhá léta dělal na Altaji ředitele hygienické stanice a očkoval tam, má rád naše divadlo a na našich hrách se naučil česky to navrhl."

Zvuková nahrávka je zde.
0 0

Komentář ze dne: 11.04.2007 16:41:35     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Michal (michal.absolon@volny.cz)
Titulek: Nové stránky
Dnes jsme zprovoznili stránky www.altajcimrman.ic.cz, kde je možné se jednuduchou formou připojit k omluvnému dopisu obyvatelům Altaje. Jsou zde zveřejněny další dokumenty, z nichž je nejdůležitější právní rozbor předsedy Altajského parlamentu, označující záměr české expedice jako právně nepodložený (což je poněkud v kontrastu s proklamacemi představitelů expedice - viz např. dnešní Právo).
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
11.10.2024 - 12.10.2024
POVL 2024
30.11.2024 - 30.11.2024
Sherpafest

Oznámení o akcích posílejte redakci