Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Historická vrcholovka z Laňky


Původní knížka od Smítka

Před krátkým časem se kamarád Karel Vitoušek od Karla Adamička doslechl, že na věžce Laňka v Dešťovém údolí (Hruboskalsko) by snad ještě mohla být původní vrcholovka od Josky Smítky.


Byla! Po téměř sedmdesáti letech prakticky v dokonalém stavu - a s posledním zápisem skoro čtyři roky starým! S Karlem Vitouškem jsme ji sundali pro archivní účely a na vrcholu zanechali provizorní "knížku", kterou brzo vystřídá nová. Unikátem jsme listovali se zatajeným dechem...

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

4. odstavec

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

5. odstavec

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 

Vrcholová knížka z Laňky
Vrcholová knížka z Laňky, foto: Chroust

 






[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Vladimír Procházka ml. | Vydáno dne 22. 08. 2012 | Počet komentářů: 14 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Vladimír Chroust Procházka II

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Kohoutí hřeben - sto roků poté (15.08.2023)
Retro: Světový pohár v boulderingu (01.06.2023)
Co to je? Kde to je? Kdo tam je? (03.04.2023)
Stoleté (04.01.2022)
100 let Jamesu v Spišskej Belej (17.08.2021)
40 let Cesty přes rybu. (28.07.2021)
Campanile basso (2) (22.06.2021)
100 let Kapelníka (14.06.2021)
Campanile Basso (1) (12.06.2021)
Hoši z KZP (19.04.2021)
24. březen – Den Horské služby (04.04.2021)
Hermann Huber 90 (04.11.2020)
Chvála Pavouků (10.05.2020)
Krzystof Wielicki oceněn za celoživotní přínos (15.06.2019)
Grivel slaví 200 let! (10.10.2018)
Letadlo Josky Smítky (23.01.2018)
Výročí českého organizovaného horolezectví (13.11.2017)
120 let českého horolezectví (05.11.2017)
S Drobkem o lezení... (20.03.2017)
50 let od smrti Josefa Čihuly (07.02.2016)
Žabí Kôň (10.08.2015)
Jak objevili němečtí horolezci skály českého Ráje (25.06.2015)
45 let od tragického konce Expedice Peru (27.05.2015)
Retro – o prvním vánočním výstupu na Maják 1942 (23.12.2014)
Závodili na betóně (04.11.2014)
Horolezecké muzeum Zámek Adršpach (21.08.2014)
Připomenutí: 8. 8. 2013 zahynul Zdeněk Hrubý (08.08.2014)
45 let od prvního čs úspěchu v Himálaji (11.07.2014)
Chroust – smutné kulaté výročí (23.06.2014)
O Zuzaně i věcech jiných (20.12.2013)
Štědrodenní výstupy na Maják (18.12.2013)
Boty a sedák z pravěku (01.12.2013)
Radan Kuchař jak ho možná neznáte (02.10.2013)
Zápis "Města" č. 4 z roku 1978 (26.09.2013)
Stěna smrti prostoupena před 75 lety (24.07.2013)
Dokument: Zápis 4/1976 předsednictva HS MV ČSTV Praha (25.03.2013)
České Švýcarsko si připomíná 125. výročí ohleduplného horolezení (20.03.2013)
Tatranský prvovýstup před 40 lety (17.07.2012)
Kniha Rudolf Kauschka 1883 - 1960 (15.05.2012)
Zimní El Cap v roce 1974 (03.04.2012)
Historická vrcholovka z Dračí (13.03.2012)
Fritz Wiessner (26.02.2012)
Světový pohár v ledolezení 2000 (21.12.2011)
Revoluční rok Tomáše Rakoviče (20.10.2011)
2. 9. 1961 prostoupili první Čechoslováci severní stěnu Eigeru (02.09.2011)
Členem JAMESu by chtěl být každý (16.08.2011)
První osmitisícovka (03.06.2011)
Prvovýstup na Makalu (15.05.2011)
Osmdesátiny Oldy Kopala (02.03.2011)
Wanda Rutkiewiczová (04.02.2011)
2. 1. 1909 se narodil Riccardo Cassin (02.01.2011)
Řád pro Kneze a Kara (30.12.2010)
Prvovýstup na K2 (02.08.2010)
První česká chata v Alpách (26.07.2010)
Prvovýstup severní stěnou Eigeru (24.07.2010)
První žena na Matterhornu (21.07.2010)
8. 6. 1924 Irwine a Mallory spatřeni naposledy (08.06.2010)
Tragický Huascarán (31.05.2010)
První Čech na Everestu (17.05.2010)
První výstup na Dhaulagiri (14.05.2010)
24. 3. Den Horské služby v ČR (24.03.2010)
Založení Alpine Club (24.12.2009)
První česká himálajská expedice (16.10.2009)
Národní archiv zachrání vrcholové knížky (11.06.2009)



Komentář ze dne: 22.08.2012 15:22:13     Reagovat
Autor: neregistrovaný - honza (@)
Titulek: Rukopis
Ten Smítko psal dost krasopisně. Zajímavý, že stejnou rukou jsou psaný i ty výstupy, kde není Smíto napsanej. Asi tam knížku donesl pozdějc a dopsal přelezy.
0 0

Komentář ze dne: 22.08.2012 21:33:03     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Vorel (obrworks@obrworks.cz)
Titulek: Tak to mě mrzí
Když tak nad tím přemýšlím, tak mě to i sere. Když jsem tam byl, tak jsem si ji nafotil, moc jsem o tom nevykládal, aby tam někdo nešel jenom kvůli tomu že tam je originál kniha. Aby to bylo pro ty, kteří chodí do údolíček. Pro potěšení, za odměnu. Kniha nebyla zcela popsaná, bylo jí tam dobře. Ani němci, co tu v okolí pobrali nejednu knížku, tak si nedovolili takový skvost vzít.
Prosím vás, když potkáte zajímavou vrcholovku, nafoťte jí na věži, pro případ zničení, nebo pro případ zaarchivování někým nepovolaným, a nechte ji tam. Kdyby tam byla dalších sedmdesát let, tak by měla větší hodnotu.
No nic, vrátit to nejde.
Mnoho blažených chvil v archivu přeje Vorel
5 0

Komentář ze dne: 23.08.2012 17:28:46     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Matouš (matous@hanibal.cz)
Titulek: souhlas
Souhlasím s Vorlem... Potkat jí tam venku musel by prima zážitek, ať už zčistajasna nebo na něčí doporučení.
Nu což, třeba ještě nějaká žije :-).
0 0

Komentář ze dne: 23.08.2012 21:27:32     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Nedori (d.mlejnek@centrum.cz)
Titulek: Souhlas
Souhlasím s Worlem. Sundávat nepoškozenou a nepopsanou knížku z věže je debilismus. Škoda že jste připravili ostatní o zážitek listovat se zatajeným dechem historií lezení v Údolíčkách.
Třeba archiv není jako LDNka ze které není cesty zpět a ještě se pánové chytí za nos a potichu bez mediální prezentace tam knihu vrátí...
Nedori
0 0

Komentář ze dne: 26.08.2012 19:09:44     Reagovat
Autor: neregistrovaný - zdenek strnad (zstrnad@netsystemas.com)
Titulek: Vrátit ...
Chrouste, to snad nemyslíš vážně! Vyfoť si co chceš, a když to pak někde vystavíš, tak super. Ale proboha proč tu dobrou a nepopsanou vrcholovku někam odnášíš, tak tomu tedy vůbec nerozumím. Docela by mě zajímalo, kde teď je. V rámci zachování dobrých vztahů by bylo dobře ji zase rychle vrátit. Ostatně koukni na hruboskalsko.cz nebo na Skalní oblasti ČR, tam to máš okomentované více.
0 0

Komentář ze dne: 27.08.2012 10:21:36     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Mešák (j.mesko@centrum.cz)
Titulek: pohled z druhý strany
Tý kritiky je tu až nějak přes příliš... Možná je sundávání zachovalejch a nedopsanejch vrcholovek debilita, ale na druhou stranu buďte rádi, že ji snesl Chroust, kterej se o ni dobře postará. Taky ji mohl snýst nějakej blbeček, kterej by ji hodil doma do skříně a nikdo by z toho už nic neměl.
0 0

Komentář ze dne: 27.08.2012 11:55:02     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Kopie?
Možná by se mohlo v takových případech postupovat podobně, jako u soch na Karlově mostě. Dostatečně cennou knížku nahradit přesnou kopií a vložit zpátky.
Chápu ty, kdo protestují proti sundání nedopsané knížky, zapsat se to stejného sešitku, jako Smítka, je čest a sláva a zážitek, ale zároveň chápu stále se zvyšující riziko poškození, popřípadě soukromého "archivování" takového skvostu a čím déle tam bude, tím větší to riziko je.

Fotit knížku na věži sice jde, ale kvalita nic moc, chce to na normální skener a ten je doma.

Je na diskusi jestli potom knížku vrátit originálně a čekat, jestli vyrdží až do popsání, nebo udělat kopii a tu vrátit, nebo tam dát jen prostě novou. Já bych hlasoval za tu kopii.
0 0

Komentář ze dne: 29.08.2012 22:00:20     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Robert (@)
Titulek: Re: Kopie?
Já bych jednoznačně hlasoval za návrat originálu. Lezení, to na písku zvlášť, je něco, co se mi vzpírá podobnýmu racionalizování. Racionálně můžu uvažovat nad pevností uzlu nebo vedením lana, a ne o takové srdcařině, jako je vrcholovka. Ta má bejt na věži, dokud neodejde nuceně do výslužby. No - a když ji nějakej zmrd ukradne ... asi to tak mělo bejt, a třeba se za to ten dotyčnej někde pořádně proletí. Dočasné sejmutí kvůli zdokumentování ještě chápu (i když i bez toho bych se asi obešel) - ale v každým případě vrátit!!
P.S. Holt každá cesta do pekel je dlážděná dobrými oumysly...
0 0

Komentář ze dne: 30.08.2012 10:38:15     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Kopie?
Jaká cesta do pekel? Cena takovéhle knížky stále roste a s tím i riziko, že ji ukradnou Sasící, co dělali nájezdy na sbírání knížek, nebo že se zničí. Turistům na Karlově mostě nevadí, že se procházejí mezi kopiemi, tak proč by vadilo se zapsat do kopie, kde by třeba mohlo být napsáno, že originál je v archivu tam a tam. Cena soukromého zážitku jednotlivce myslím v tomhle případě už nepřeváží riziko ztráty cenné knížky. kolk knížek s vlastnoručním podpisem Josky Smítky kde máme?
0 0

Komentář ze dne: 30.08.2012 11:48:33     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Kopie?
Nic proti Tvýmu přístupu, prostě Ty to tak máš. Já to cítím jinak, asi nejsem sám. Nevim, jestli Ti to zvládnu takhle v letu vysvětlit, ale vnímám jinak turistiku po Karlově mostě, a jinak pískařinu. Je to o tý racionalitě a iracionalitě, jak jsem to zkoušel říct včera. Ale chceš-li to nějak racionálně popsat, tak si to vem třeba takhle - představa, že poté co jsem vysápal nějakou klasickou pětku s vykřičníkem (abych si tak moc nefandil ;)) se budu zapisovat do kopie, neboť originál je sterilně uloženej, aby se mu nic nestalo, mi prostě nesedí. A nejsem si jistej, jestli by se tý knížce líbilo, že jí někdo nese pryč, aby se jí nic nestalo ;)))
Líp by to myslím dokázal vystihnout třeba Bobr, jak ho tak znám.
/MIMO TÉMA: jinak chválím, už napotřetí se mi tady neobjevila žádná captcha!/
0 0

Komentář ze dne: 30.08.2012 12:15:32     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Kopie?
Tohle jsou dva protichůdné pohledy, ale oba legitimní. Klíčová otázka je, jak porovnat zájem společenství na zachování cenné knížky proti zájmu jednotlivce na zapsání se do takového skvostu a kdy ten zájem společenství začne převažovat. Je jasné, že čím starší je knížka, tím větší ten zájem na jejím zachování je. To není jednoduché a je to v podstatě politické rozhodnutí.

Captcha: Pokusně jsem ji vyřadil, ale jestli budu mazat spamy víc, než půl hodiny týdně, zase ji zavedu :-)
0 0

Komentář ze dne: 31.08.2012 20:38:29     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Mešák (j.mesko@centrum.cz)
Titulek: racionalita/iracionalita
Zapsat se do originál vrcholovky je bezesporu krásná srdeční záležitost, ale za to aby ji někdo za rok za dva šlohnul, nebo aby do několika let prohnila schránka a knížka se se vší noblesou rozpadla, za to to podle mýho názoru nestojí. Nedávno jsem psal bakalářku o historii lezení na Ostaší a v Broumovkách a s originálníma vrcholovkama jsem pracoval. Byl to mnohdy jedinej zdroj informací. Ze své zkušenosti můžu říct, že krom jediné byly všechny v celkem dobrém stavu a nedopsané. Díky Bohu za ně! Ty nejcennější, do kterých by bylo opravdu krásné nahlédnout, už nejsou mezi námi. Respektive jsou zřejmě u někoho, kdo je už nevydá, nebo o nich už ani neví. Chápu romantiky, který se chtěj podepsat do stejný knížky jako Smítka (i já bych chtěl), nicméně na ostatních věžích je člověk rád, že se má vůbec kam zapsat a originálku neřeší. Proč to nejde taky tady? Protože na to kdosi upozornil? Na webu skaly.horosvaz.cz je poznámka, že knížka se už vrací zpátky na věž. Docela by mě zajímalo jak dlouho tam vydrží. Aspoň že ji Chroust stačil nafotit...
0 0

Komentář ze dne: 01.09.2012 00:16:10     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlař (@)
Titulek: Re: racionalita/iracionalita
Sám jsem nadšen, když naleznu vrcholovku desítky roků starou a hlavně, když zjistím, že se zapisuji na její první strany. To je nesmazatelná vzpomínka.
BOHUŽEL Chroustovo počínání chápu. Za poslední roky jsem ve vrcholovkách našel spousty zápisů lezeckých ignorantů, jenž tam líčí svoje zážitky, malují obrázky, píší na desky apod.

Vrcholovky, naše dědictví, bychom měli chránit jako historický dokument. Nová vrcholovka by nebyla na škodu. (Z)Bylo by totiž přímé srovnání, jak se k vrcholovce chovali naši předci a jak vrcholovka resp. zápisy vypadají dnes.
0 0

Komentář ze dne: 03.09.2012 11:00:06     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Chroust
Titulek: Chyba a smíšené pocity
Že sundání Smítkovy vrcholovky z Laňky vyvolá diskusi bylo jasné, ale takovouhle sprchu jsem nečekal – a nejošklivější jedovatosti si snad nezasloužil.

Ano, udělal jsem chybu, „tohle se mi nepovedlo“. Ač veden ryzí snahou o zachování relikvie, uznávám logickou kritiku. Upřímně se omlouvám správci oblasti, VK a dalším oficiálům, že jsem s nimi záležitost předem nekonzultoval a „šlápnul do jejich hájemství“. Ti hoši dělají záslužnou práci, které jsem si vždy vážil a vážím, o to víc mne situace mrzí.

Stejně tak se omlouvám všem, kteří již nemají příležitost se do „origa“ zapsat. Na adresu dotazů „kde ta knížka vlastně je“ sděluji, že nikoli v mém šuplíku, neukradl jsem ji ale předal k archivaci do rukou předsedy TJ Český ráj.

Pro mne – a doufám i pro ostatní – z toho vyplývá jasné poučení, že se má zachovávat staré dobré pravidlo: „Nepopsaná a zachovalá knížka nechť setrvá na vrcholu, na plnou či poničenou upozorni správce oblasti, aby ji předal do archivu a nahradil novou!“

Chroust II.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci