Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Prasklá karabina Camp


pozor na drátěnku

Těžko uvěřitelné příhoda se stala na Bořni, borec zlomil lehkým odsednutím karabinu v prvním borháku a před podlahou ho zachránila jen stará skoba o kousek níže. Aktualizace: Detaily cesty


Místo: Bořeň
Sektor: Nádvoří – Přepadlý pilíř
Cesta: Sokolík 8-

 

Začátek cesty Sokolík. První skoba a první borhák
Začátek cesty Sokolík. První skoba a první borhák , foto: Ladislav Vörös

 



Popis nehody:

 

Prvolezec nalézá do zmíněné cesty. Cestou cvaká starou rezavou skobu (není uvedena v průvodci, ale původem je to stará hákovačka V A0) a následně první postupový nýt. Kousek nad ním odskakuje do nýtu (prý spíše prudší odsednutí z žádné velké výšky, kousek nad úrovní expresky). Karabina expresky cvaklá do nýtu praská a lezec je zachycen v dalším pádu tou starou rezavou skobou. Prvolezec i jistič v pořádku a bez úrazu.

Borhák, ve kterém se zlomila karabina
Borhák, ve kterém se zlomila karabina, foto: Ladislav Vörös

 

Skoba, který chytila pád
Skoba, který chytila pád, foto: Ladislav Vörös



Zajímavé je, že se jeho slov jedná o prakticky novou expresku, která byla předtím použita jen po dobu 3 dnů lezení v Juře. Při čtvrtém použití praskla. Jedná se o tenhle typ expresky.


Zlomená karabina
Zlomená karabina

 

Poznámka redakce:

Po uveřejnění se v komentářích objevila řada různých spekulací, některé jsou skutečnosti blíže, některé dále. Dnes jsem dostal do ruky dotyčnou karabinu a přináším fotogalerii detailů, jak se mi je podařilo nafotit - mikroskop nemám :-). Postižený lezec vyprávěl průběh události takto: "Ta rezavá skoba byla v nějaké malé výšce. On tvrdí, že cca 2,5 metru (to se mi zdá málo - tam bys dosáhnul prakticky ze země, což říká že nedělal. Takže třeba 3m??). Nýt byl o kousek výš, cca o metr (???) a cvakal ho kousek po odlezu od té skoby (prý z natažené ruky). Cvaknul nýt a nadlezl kousek nad něj. Dle jeho slov maximálně půl metru (uzlem nad nýt) a odsednul. Kdyby to bylo takhle tak je pádový faktor max nějakých 0,3 (1 / 3,5)."

Později připustil, že už přesně neví, jestli po pádu zbyl v expresce právě ten kousek, co je na fotografii. K fotkám karabiny dodáváme tolik: Zobáček karabiny je hladký, bez vr\pů a stop po kontaktu s kovem. Na zbytku karabiny s drátovým zámkem jsou u lomu stopy po kontaktu s nýtem (nelze říci, zda čerstvé). Na kratší vylomené části zakončené zobáčkem jsou stopy po kontaktu s nýtem výraznější. Na fotce to není až tak výrazně vidět. Podle majitele karabiny byl expreska použitá předít jen tři dny ve Frankenjuře. Podle výlisku by měla otevřená karabina udržet 8 kN. Je to dost na pád s faktorem cca 0,3? Každopádě podle představ leczů by takovýto pád - spíš skoro odsednutí karabiny vydržet měly, alespoň bychom to po nich chtěli.

Děkujeme správci Bořně Láďovi Vörösovi na detailní nafoceni cesty a okótování.

 

Zlomená karabina Camp
Zlomená karabina Camp, foto: Petr Jandík

 

 

Zlomená karabina Camp
Zlomená karabina Camp, foto: Petr Jandík

 

 

Zlomená karabina Camp
Zlomená karabina Camp, foto: Petr Jandík

 

 

Zlomená karabina Camp
Zlomená karabina Camp, foto: Petr Jandík


 

Zlomená karabina Camp
Zlomená karabina Camp, foto: Petr Jandík


 

Zlomená karabina Camp
Zlomená karabina Camp, foto: Petr Jandík

 

 

Zlomená karabina Camp - zobáček nejeví žádné stopy kontaktu s jiným kovem ani vrypy
Zlomená karabina Camp - zobáček nejeví žádné stopy kontaktu s jiným kovem ani vrypy, foto: Petr Jandík

 

 

 

Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu
Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu, foto: Petr Jandík

 

Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu
Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu, foto: Petr Jandík


 

Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu
Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu, foto: Petr Jandík


 

Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu
Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu, foto: Petr Jandík


 

Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu
Zlomená karabina Camp - asi 2 mm od lomu jsou stopy po páčení v nýtu, foto: Petr Jandík


 

horyinfo je s vámi v dobrém i zlém
horyinfo je s vámi v dobrém i zlém, foto: Petr Jandík
 
Vysvětlení příčin prasknutí karabiny najdete v tomto článku.

 






[Akt. bodový průměr: 0,00 / Počet hlasů: 4] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Kodytek | Vydáno dne 23. 05. 2012 | Počet komentářů: 38 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Kodytek

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Bahenní lavina v Monkové dolině (12.07.2024)
Pád na Watzmannu (09.10.2023)
Tragická lavinová nehoda na Groszově ledu (01.02.2023)
Spadl bivak Fourche (28.08.2022)
Tragédie v Adršpachu (24.08.2022)
Pády v Tisé a Ostrově (29.07.2022)
Vážná nehoda v Patagonii, R.I.P. Korra Pesce (31.01.2022)
Smrtelná nehoda v Butovských vyhlídkách (20.06.2021)
Tragédie na Butovských vyhlídkách vyústila v zákaz lezení (10.06.2021)
Zlomený slaňák na Ammerthaler Wand (06.08.2020)
Pád Čecha ve Frankenjuře (20.07.2020)
Smrt na Kružberku (16.07.2020)
Pád v Hlubočepích (14.04.2020)
Pád v karanténě (29.03.2020)
Lavinové neštěstí na Dachsteinu (09.03.2020)
Uškrcený na Žabím koni (13.01.2020)
Vážný úraz na Rovišti (30.08.2019)
Mrtví Češi na Trollveggenu (30.07.2019)
Pád v Ostrově a na Obrově noze (24.07.2019)
Lama, Auer a Roskelley pravděpodobně obětí laviny (18.04.2019)
Tom Ballard a Daniele Nardi zemřeli na Nanga Parbatu (11.03.2019)
Smrtelný pád na ferratě (05.09.2018)
Smrt pod Ušatou (30.07.2018)
45 let od tragedie na Trollryggenu (09.07.2018)
Smrtelný pád na umělé stěně (28.02.2018)
První letošní oběť laviny v Tatrách (08.12.2017)
Řícení skal v Bergellu pokračuje (01.09.2017)
Neštěstí na Výřích skalách (12.05.2017)
Nebezpečná Černá skála u Řevnic (26.07.2016)
Asima Shiraishi: 15m pád (09.07.2016)
Thomas Huber těžce zraněn (07.07.2016)
Lavina v Tyrolsku (09.06.2016)
Sbírka pro Elišku, Ríšu a Marušku (10.02.2016)
Pád na Jánusově hlavě (17.05.2015)
Přetržené lano na Kobyle (04.05.2015)
Pád na Tupé (08.03.2015)
Zahynul František Kele (20.10.2014)
Pět lezců zmizelo v lavině (20.10.2014)
Záchrana Čechů na Mandelwandu (09.10.2014)
Záchranka v Gorge de la Jonte (08.10.2014)
Lavina na Šiša Pangmě (26.09.2014)
Sbírka na Milhause (23.09.2014)
Sbírka na podporu rehabilitace M. Holanové (25.08.2014)
Zlomená noha na Suchých skalách (24.08.2014)
Vážné zranění na ferratě (05.08.2014)
Poláci zachránili umírajícího Taiwance (29.07.2014)
Těžký pád v Řeži (28.07.2014)
Další lezecký úraz v Ostrově (09.07.2014)
Ježek v kleci! (18.06.2014)
Großglockner: Nehoda v Palavicinim (11.06.2014)
Podcenění ferraty Seewand (18.05.2014)
Pády v Tisé a Ostrově (11.05.2014)
Lavina v SV stěně Rysů (05.04.2014)
Lavinová nehoda v Tatrách (19.03.2014)
Pád v Komíně návratů (03.03.2014)
Záchrana švédských lezkyň v Patagonii (04.02.2014)
Smrt Čecha v Západních Tatrách (20.10.2013)
Poslední rozloučení s Honzou Polákem (14.10.2013)
Vlasy v osmě (16.07.2013)
Černá sobota na Königspitze (25.06.2013)
Smrtelný traverz v Raxu (09.06.2013)
Mount Everest: Bolotov zahynul (15.05.2013)
Záchranka z cesty Szczepańských (17.01.2013)
Zahynul Dionýz Kuráň (02.01.2013)
Úspěšná záchranka v Yosemitech (24.10.2012)
Obroušená karabina zabíjela (15.10.2012)
Kamenná lavina v masivu Cima Piccola (27.09.2012)
Zahynul Sepp Mayerl (29.07.2012)
Proč se zabil Kurt Albert? (04.07.2012)
Neštěstí na Grossglockneru (18.06.2012)
Těžký pád z Karamory (31.05.2012)
Přetržená erárka v Labáku (28.05.2012)
Milan Sedláček zahynul na Lhoce (22.05.2012)
Lavinové neštěstí na Ortleru (29.03.2012)
Podivný pád v Krasu (12.09.2011)
Horolezecké nehody (27.07.2011)
Rozbíhá se sezóna, rozbíjejí se hlavy (22.04.2011)
Záchranky v Alpách (24.01.2011)
Silvestrovská smrt na Majáku (02.01.2011)
Kolaps v Holešovicích (15.12.2010)
Příběh z Grossglockneru (06.11.2010)
Kurt Albert v kritickém stavu (28.09.2010)
Dva čeští horolezci se zřítili na Mnichu (16.07.2010)
Horolezecké nehody (29.09.2009)
Bacha na šok (09.07.2009)
Tragický pád v Rathenu (15.06.2009)
Lavina na Kampermaueru (05.04.2009)
Nehoda na Bloßstocku (03.12.2008)
Odešel Miroslav Kareš (17.06.2008)
Hari Berger zemřel (21.12.2006)



Komentář ze dne: 15.05.2012 10:23:39     Reagovat
Autor: neregistrovaný - kvakoš (@)
Titulek: Borhák a nebo nýt??
Zajímalo by mne, jestli to jištění, ve kterém došlo ke zlomení karabiny byl borhák (jak je uvedeno v úvodu) a nebo nýt s plaketou (jak je uvedeno v textu).
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 11:09:28     Reagovat
Autor: neregistrovaný - beer (antiwin@seznam.cz)
Titulek: Nýt a volnost pohybu karabiny ve smyčce.
V případě kombinace nýtu a nedostatečné volnosti pohybu karabiny ve smyčce se může karabina snadno v nýtu vzpříčit a při zatížení prasknout! Je to popsáno snad v každé metodické příručce. Myslím že samotná karabina za selhání nemůže.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 11:13:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - vonkreuz (@)
Titulek: Žádná novinka
Už DMM nebo BD kdysi zveřejnili video, kde karabina chybně cvaklá jen za háček praskla při minimálním zatížení. Myslím, že to byly cca 3kN.
0 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 05:50:52     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PK (@)
Titulek: video od BMC
http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=48095
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 11:18:01     Reagovat
Autor: neregistrovaný - vonkreuz (@)
Titulek: Popletené značky
V nadpisu je sice CAMP, ale podle fotky je to expreska BD FreeWire. Nejlevnější karabina BD na našem trhu.
Navíc podle fotky je buď použit nekvalitní elox nebo je používaná déle. Ta barva v ohybu je dost odřená.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 11:42:23     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Kóďa (kodytek.petr@seznam.cz)
Titulek: Re: Popletené značky
Mělo by se skutečně jednat o CAMP expresku. Dle fotky, kterou mám ve větším rozlišení. Expresku budu mít v ruce pravděpodobně dnes odpoledne a pak ji pošlu dál na BK ČHS. To výše zmiňované video z toho testu toho zaháknutí a zlomení bys někde neměl? Od poletujícího se mi snad dnes podaří získat více podrobností (pádový faktor, ....).
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 12:36:49     Reagovat
Autor: neregistrovaný - vonkreuz (@)
Titulek: Re: Re: Popletené značky
Máš pravdu, je to Orbit Wire 1160.03. http://www.camp.it/IT/template01.aspx?codicemenu=1088
Podle fotky to ale vypadá na závažnou chybu: 1, prasklá je stříbrná karabina - tedy ta, která je z výroby v "těsnějším oku" express smyčky a tím pádem má záměrně omezený pohyb ve smyčce a je určena pro lano. 2, Na fotce chybí kus karabiny - oblouk,který jinak prochází expres smyčkou. To, co je vloženo do expresky je ta část karabiny s háčkem do kterého zapadá drátěný zámek.
1 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 13:07:05     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Kóďa (kodytek.petr@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Popletené značky
To: Vonkreuz i Beer.
S tím chybným zapnutím expresky (stříbrnou do nýtu) máte zřejmě pravdu. Koukal jsem na to hned, jak jsem dostal tu fotku. Počkám na info, co mi majitel a letec dá. Stejně tak si zkusím udělat přesnější představu o tuhosti té karáble v té smyčce. Jak budu vědět ... doplním.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 13:30:18     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Karel Kocourek (k.kocourek.tohle.umazat@atlas.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Popletené značky
Neřekl bych, že něco chybí, nebo pokud ano, tak jen nepatrná část. Karabina přechází z podélné části těla proti zámku poměrně ostrým ohybem do šikmé části se zobáčkem. Ze zachovalé karabiny v expresce je vidět, jaký přibližně byl původní tvar (karabiny se liší tvarem drátěného zámku, ne těla) a že z délky šikmé části mnoho neschází (taky je třeba brát v úvahu, že před vlastním lomem dojde k částečnému napřímení oblouku).

Dva dotazy: 1. byla zobrazená poloha ulomené části karabiny v těsnějším oku hned po pádu, nebo je takto naaranžovaná (například proti ztrátě části, která nejde za nic pověsit), 2. vykazuje zobáček stříbrné karabiny známky nějakého namáhání či otlačení (a v kterém směru)? Díky
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 12:49:18     Reagovat
Autor: neregistrovaný - beer (@)
Titulek: Karabina za to nemůže!
Podle fotky a popisu ("Karabina expresky cvaklá do nýtu praská"), předpokládám, že byla karabina určená pro lano (stříbrná) cvaklá do nýtu a tedy nesprávně!
1 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 14:10:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Kula (@)
Titulek: Re: Karabina za to nemůže!
Je evidentni ze karabine zadna cast nechybi, ale byla stoprocentne spatne pouzita - byla otocena o 180st. a v expresce je ta cast, kterou melo prochazet lano. Pokud tedy byla karabina zatizena tak jak je na fotce, stacilo minimalni pootevreni zamku, aby bylo po ni ... Nevim cemu se hosi divit ...
1 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 14:12:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Kula (@)
Titulek: Re: Re: Karabina za to nemůže!
Tim padem bych jednoznacne zmenila nazev clanku na "Pozor na blbce" ;-)
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 14:36:08     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Má dávat dvě presa
a je po problému.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 14:59:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - kvakoš (@)
Titulek: Re: Má dávat dvě presa
Problém je trochu v tom, že do plakety nýtů se zřídkakdy vejdou dvě presa ...

Teda alespoň podle mých chabých zkušeností... :-)
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 16:54:36     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Re: Re: Má dávat dvě presa
Nezažil jsem nejt, kam by se nevešly dvě. Jedna se u toho někdy trochu páčí. Jsem srab, vim to :-)
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 19:57:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Má dávat dvě presa
Já už jsem takových pár viděl
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 20:22:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - vonkreuz (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Má dávat dvě presa
Ale nějaké samodomorobo, ne? Tady u nás jsou občas vidět. Originál nýty mají podlouhlé karabinové oko.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 14:39:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - S (@)
Titulek: Trochu informací pro představu
Tady je stránka s odkazem na Němce, kteří se tomu také věnovali.
www.horolezeckametodika.cz
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 19:56:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Trochu informací pro představu
Jde o tuto stránku klettern.de, ale tenhle případ tam zmíněný není. Na tomhle je podivné, že pádový faktor musel být velmi malý a že v té těsnější části expresky skončila část zobáčku karabiny a není mi jasné jak se tam mohla dostat, protože takhle by to do karabiny těžko cvakl. Nejsem schopen si ani představit jak by k takovémuhle natočení mohlo dojít, kdyby při pádu karabinu chytil rukou.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 21:47:32     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dr4k3 (mail@dr4k3.net)
Titulek: blbá expreska
teorie: karabina se v těsném, leč nezagumičkovaném oku smyčky před odsednutím samovolně posunula směrem k zobáku, a při odsednutí se tam oko smyčky zaseklo, což vedlo k částečně příčnému zatížení, současně s odemknutím/nezapadnutím drátěného zámku. Podle polohy nýtu mohla mít zátěž klidně i torzní složku.

Každopádně tyhle expres smyčky jsou úplně na hovno.
2 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 22:40:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - vonkreuz (@)
Titulek: Re: blbá expreska
"Každopádně tyhle expres smyčky jsou úplně na hovno."
Nějaká relevantní informace proč jsou na h*ovno by k tomu nebyla? Ať to nezní jen jako výkřik do tmy. :-)
1 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 14:55:16     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dr4k3 (mail@dr4k3.net)
Titulek: Re: Re: blbá expreska
tohle jsme už řešili v na OF
ve zkratce: chce to delší spojovací smyčku, která není prošitá v celé délce, nýbrž má volný kus umožňující snadný ohyb; obě karabiny jsou přichycené gumičkou

Tyhle krátké plně prošité smyčky bez gumiček zlobí - karabina se v tom občas posune, občas protočí, a když člověk vymejšlí krok s pasem okolo borháku, tak to dělá obvzlášť velkej bordel.
0 0

Komentář ze dne: 17.05.2012 09:21:58     Reagovat
Autor: neregistrovaný - sekeromlat (@)
Titulek: Re: Re: Re: blbá expreska
tak k tomute se zase vaze toto (viz odkaz). na dlouhe poutka a gumicky pozor. to stejne se muze vyskytnout i ve spatne procvaklem daisy chainu...BD videa uz kolikrat probehly weby

http://www.ukclimbing.com/news/item.php?id=46912
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 21:50:35     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dr4k3 (mail@dr4k3.net)
Titulek: a ohledně určení karabin
Dle smyčky by opravdu měla být stříbrná na lano a oranžová do nýtů, jenže snad všichni ostatní výrobci dodržují konvenci, že stříbrná patří do nýtů a barevná na lano.
0 0

Komentář ze dne: 15.05.2012 23:22:02     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: a ohledně určení karabin
O téhle konvenci jsem nic neslyšel. Kdo ji vyhlásil? UIAA?
Podle toho co mám za sbírku nejrůznějších expresek si to každý dělá jak chce.
0 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 14:34:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dr4k3 (mail@dr4k3.net)
Titulek: Re: Re: a ohledně určení karabin
tak není to nikde specifikované, ale když se podíváte do katalogů, tak se to dá vysledovat. Orientačně dle výrobců:

Pro:
DMM
Climbing Technology (většina)
Wild Country
Blackdiamond
Singing Rock
Grivel
Simond
Petzl Ange

Proti:
Petzl Spirit
Edelrid
AustriAlpin

Neutrální:
Mammut
Salewa
Me tolius
Kong
Camp
Rock Empire

0 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 14:18:40     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Karel Kocourek (k.kocourek.tohle.umazat@atlas.cz)
Titulek: Re: a ohledně určení karabin
Konvence je, že prohnutý zámek patří na lano, když už.
1 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 14:33:01     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: a ohledně určení karabin
souhlas
0 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 14:44:04     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dr4k3 (mail@dr4k3.net)
Titulek: Re: Re: a ohledně určení karabin
Ano, jenže ne vždycky je jedna prohnutá, a u drátěných to nebývá vždy zjevné, když už to tam vůbec je. A gumička občas taky není (což je problém samo o sobě)

A rozlišovat ty karabiny je vhodné nejenom kvůli prohnutí zámku, ale hlavně kvůli tomu, že plakety nýtů a dráty vklíněnců při zatížení rozrušují povrch karabiny. Když se pak expreska otočí a do téhle poškrábané karabiny se založí lano, mohou ty škrábance drbat oplet. (varuje před tím např. DMM)

Já jsem všema deseti pro jasné barevné rozlišení horní a dolní karabiny.
0 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 15:22:33     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: a ohledně určení karabin
soiuhlas a před DMM o tom psal již Pit Schubert
0 0

Komentář ze dne: 18.05.2012 23:13:24     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlar
Titulek: Re: Re: Re: a ohledně určení karabin
- barevné rozlišení od výrobců je nesmysl, to by museli vyrábět všichni stejné barvy pro karabinu do nýtu a pro karabinu pro lano
- je potřeba leda změnit normu na expresní smyčky, aby jedno oko (to pro karabinu cvakanou do nýtu) bylo vždy dostatečně volné a nikoliv "tesné" či "polotěsné". Těsné a velmi krátké expresní smyčky prodávané v setu jsou bohužel fakt, osobně je vždy vyhazuji a kupuji si vlastní.
- přetočení do příčné polohy se mi už stalo, právě s malým okem, naštěstí kousek nad zemí a jistič mě upozornil, takže sem karabinu srovnal
- podle fotky to tak opravdu vypadá, že tam došlo k příčné zátěži, pokud se tedy s karabinou v expresce po události nehýbalo
- pokud tam byla příčná zátěž a ještě se otevřel zámek, tak je zlomení vysoce pravděpodobné. Statisticky je to malá pravděpodobnost, ale bohužel možná a daná faktorem nevyhovující smyce
- kupuji si karabiny dle Schubertovské rady tj. 10 kN při otevřeném zámku, dělají se i běžně 10 kN pro příčném zatížení, ale hodně karabin má na příčné zatížení "jen" těch 8kN. Jeden expresní set mám dokonce 12kN na příčné zatížení, ale to je asi unikum.

Zajímalo by mě, čím jste kluci jistili? Pokud se zkombinovaly jen 2 faktory - příčné zatížení, otevřený zámek, tak je nehoda rozhodně možná. Jestli do se ještě přidal třetí faktor ve formě poloautomatické jistítka, které natvdro lanou kousne, tak je to už 100% jistota.

Jinak doporučuju se mrknout zde, už sem na to upozorňoval v diskusi na jiném webu a smáli se, že to není možné. http://www.youtube.com/watch? NR=1&v=_ggZtpMv4kk&feature =endscreen
0 0

Komentář ze dne: 19.05.2012 00:19:55     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: a ohledně určení karabin
Čím se jistilo je docela dobrá otázka. Moc velký prokluz tam asi nebyl. Podle stop na karabině to na nějaké jasné příčné zatížení nevypadá, ale uvidíme co vyzkoumá Ťéša a Camp.
0 0

Komentář ze dne: 19.05.2012 01:12:47     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: a ohledně určení karabin
S tím příčným zatížením sem opravdu jen spekuloval. Jak už tady někdo upozorňoval, tak to vypadá spíše, že stříbrnou karabina byla přetočena o 180, ale to nic neznamená, neboť vrypy jsou u těla karabiny, což by na nosnost nemělo mít vliv.
Ten elox na fotce vypadá hodně opotřebovaně. Tedy soudím dle vlastních zkušeností s eloxy od jiných firem.

Prohnutý zámek používám (jako většina) pro lano a rovný pro fixní jištění, ale že to mají kluci obráceně opět nemá vliv na nosnost karabiny, jen bych tam viděl vyšší šanci na nalehnutí karabiny na nýt či borhák a následné samovycvaknutí (viz. Schubert, 2. díl, str. 126), což však není tento případ.

Rozhodně vedle materiálového posouzení od BK ČHS, CAMPu by jistě nebyla k zahození (i bezpádová) simulace na místě, aby se opravdu vědělo, jak vysoko dotyčný byl, jak do nýtu bylo cvaknuto, proč měl přetočenou karabinu (a jestli jen v tu chvíli nebo vždy), jestli samotný nýt je správně umístěn, čím jistil jistič, jaké měli lano (jeho současné vlastnosti) a další faktory.
0 0

Komentář ze dne: 19.05.2012 10:07:38     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: a ohledně určení karabin
On se ten stav karabiny nedá moc dobře vyfotit, Karabina je velmi zánovní, elox je neopotřebovaný, stopy po nějakém mechanickém kontaktu jsou jen na kratším konci se zobáčkem cca 2 mm od hrany lomu. Nakonec mi bylo řečeno, že kluci přesně nevědí, jestli zůstal v expresce ten kratší konec co je na celkové fotce, nebo ne. Tak se bude muset počkat na expertizu odborníků.
0 0

Komentář ze dne: 16.05.2012 22:40:20     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Honza Prokes, TotalOutdoor s.r.o. (honza@totaloutdoor.cz)
Titulek: vyjadreni spolecnosti CAMP
Zastupce italskeho vyrobce nas coby vyhradniho distributora pro CR a SR pozadal, abychom vsechny ctenare ujistili, ze spolecnost CAMP peclive prezkouma a vyhodnoti veskere dostupne informace o teto neprijemne udalosti, vcetne podrobneho testovani materialu zlomene karabiny. O zaverech vas budeme nasledne informovat.
3 1

Komentář ze dne: 17.05.2012 16:12:54     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: vyjadreni spolecnosti CAMP
Děkujeme za tento veřejný slib a o stanovisku firmy Camp budeme informovat.
0 0

Komentář ze dne: 20.06.2012 19:31:19     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PK (@)
Titulek:
Napriklad Finesse od Petzl ma na stitku urcene, ktora je horna a ktora je dolna karabina ( v reali), na nete a na navode to nevidno http://www.petzl.com/files/all/technical-notice/Sport/M56-ANGE-F INESSE.pdf
0 0

Komentář ze dne: 01.08.2012 00:00:26     Reagovat
Autor: neregistrovaný - zlz (zlz@centrum.cz)
Titulek: technická nedokonalost
Toto by se u staré, snad první karabiny s drátem, Black Diamond Hot Wire nemohlo stát (zakoupena 1994, 25/10/7kN). Zkoušel jsem to dnes v borháku a sice v té poloze i drží (musíte se ale hodně snažit), ale při sebemenším zatížení seskočí do správné polohy a to i v případě, že je expresska posunuta přes ohyb na svislou část karabiny. Je to dané konstrukcí nosu, který je prodloužený. Prostě, tak jak to mají na tom trhacím stroji, by Hot Wire vůbec nezatížili-neroztrhli. Další věc je, že u té staré Hot Wire je svislá část karabiny zploštěna tak, že expresska s botičkou Petzl nepřejde volně na svislou část, takže ani zatížení napříč není pravděpodobné. Když jsem to porovnal s mojí relativně novou levnou drátěnkou, tak je to zcela jasné, u ní se při nedocvaknutí na borhák (toho lze velmi lehce docílit) vrací do správné polohy při zatížení až cca 15kg, ALE… stačí posunout expressku na hranu ohybu, což jde velmi lehce i s gumičkou i zmíněnou botičkou Petzl (tak jak na té trhačce-třetí obrázek) a již se do správné polohy nedostane ani při tahu snad 50kg (tahem rukou co to šlo). Ta zlomená karáble má pohledově stejně špatnou konstrukci, jako ta moje levná drátěnka. Prostě ty nové zkopírované konstrukce drátěnek jsou o ničem.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
11.10.2024 - 12.10.2024
POVL 2024
30.11.2024 - 30.11.2024
Sherpafest

Oznámení o akcích posílejte redakci