Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies



Rozbíhá se sezóna, rozbíjejí se hlavy


Opravdu je helma jen pro začátečníky?

Nastalo jaro a pěkné počasí vylákalo do skal lezce všech úrovní zkušenosti i výkonnosti. Zároveň s tím také nastaly pády a nehody. Dvě, o kterých se chci zmínit, mají společného jmenovatele: úraz hlavy. Aktualizace: Další rozbitá hlava ve Skaláku.




Matterhorn - Direttissima
Matterhorn - Direttissima, foto: Michal Sylla
Ani zde nemá lezec helmu. Ani tak skvělý lezec, jako je Viktor si nemůže být jistý, že nemůže spadnout on, nebo něco na něj. Hořejšek Matterhornu je tvořen hlínou s kameny, kterých je tam nachystáno dost.


Obě nehody se staly při uplynulém víkendu. První, která dopadla o něco lépe se odehrála v populární oblasti Alkazar, kde shodou okolností probíhalo cvičení dobrovolných hasičských jednotek hl. města Prahy. O průběhu nehody napsal na Facebooku Jiří Feix:

"Pro zajímavost stojí zmínit událost která se stala po poledni dne 17.4. v levé části lomu, kdy při výstupu prvolezce došlo k uvolnění kamene, jeho následném pádu na jističe (ženu), přeseknutí lana 15 cm pod jistítkem a samozřejmě k pádu prvolezce který padl hlavou dolů a udeřil se o skalní hranu. Žena, která jistila, utrpěla středně těžké poranění kolene a byla při vědomí ošetřena soukromou záchrannou službou SOSAN, která zajišťovala cvičení hasičů. Dále se na záchraně visícího prvolezce podíleli záchranáři SDH-Kunratice a Hasiči Rescue. Muž byl vyproštěn a ošetřen na místě s doporučením aby se odebral do zdravotnického zařízení, žena odvezena do nemocnice sanitou. Upozornění pro všechny nedbalé: ani jeden z lezců neměl na sobě horolezeckou ochrannou přilbu!"

Tato nehoda dopadla pro zúčastněné velmi dobře. Pokud by uvolněný kámen ženu trefil do ruky, nebo hlavy, nebo přesekl lano nad jistidlem, asi by to neskončilo jen doporučením, aby se muž odebral do zdravotnického zařízení. Ani prvolezci, ani druholezci by helma nijak neublížila, prvolezec by mohl s helmou dopadnout lépe.



Vrtulník Záchranné služby 4
Vrtulník Záchranné služby 4, foto: Petr Jandík


Další nehoda se odehrála také v uplynulém víkendu v Tisé na Hřebenových stěnách. Zprávu uvedenou v médiích podrobněji komentuje diskuze na serveru lezec.cz. Lezc s přezdívkou Komíňák lezl těžkou cestu "Liftboy" klasifikace Xa, která má podle Musada dost nepříjemný dolez k prvnímu kruhu. Po pádu, při kterém "vyzipoval" všechny smyčky, byl vrtulníkem převezen s vážným poraněním hlavy do Masarykovy nemocnice, kde byl po operaci umístěn na ARO. Další zpráva hovoří o tom, že po operaci mluví a hýbe se, takže snad nehrozí nejvážnější následky. Že si však dlouho nezaleze je nasnadě.

Obě tyto nehody spojuje absence přilby, která by patrně hlavně v druhém případě mohla následky značně zmírnit. I ta netvrdší hlava je totiž podstatně měkčí, než ten nejměkčí kámen a má-li člověk ve své hlavě alespoň něco, měl by si ji chránit. Současné helmy jsou lehoučké, skoro ani na hlavě nejsou znát a nemohou při lezení nijak vadit. Jediné, čemu helma doopravdy vadí, je focení, protože lezci není tak dobře vidět do obličeje. Všechny ostatní důvody nenošení helem jsou spíše iracionální předsudky a následky módní vlny. Ani bych se nedivil, kdyby pojišťovny začaly snižovat plnění u úrazů hlavy, při kterých nebyla na té hlavě přilba.

Další nehoda, opět s úrazem hlavy, se odehrála na hruboslakské věži Anebo. Jak uvedl Liberecký deník, první z dvojice horolezců se zřítil z věže Anebo na předskalí ve výšce asi 12 metrů. Druhý lezec naváděl záchranáře a po celou dobu držel svého kolegu v laně, aby nepropadl do spárokomína přímo pod nohama zraněného. Zraněný muž opakovaně ztrácel vědomí a téměř nekomunikoval. Nakonec se hasičům podařilo zraněného horolezce spustit na zem a předat do péče záchranářů. Po prvotním ošetření hasiči muže odnesli na nosítkách ke 200 metrů vzdálené sanitce. Přestože měl horolezec helmu, způsobil si pádem otevřená poranění hlavy. Zlomeniny žádné neměl.






[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Petr Jandík | Vydáno dne 22. 04. 2011 | Počet komentářů: 13 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Jandík

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
R.I.P. Ondrej Húserka (02.11.2024)
Bahenní lavina v Monkové dolině (12.07.2024)
Pád na Watzmannu (09.10.2023)
Tragická lavinová nehoda na Groszově ledu (01.02.2023)
Spadl bivak Fourche (28.08.2022)
Tragédie v Adršpachu (24.08.2022)
Pády v Tisé a Ostrově (29.07.2022)
Vážná nehoda v Patagonii, R.I.P. Korra Pesce (31.01.2022)
Smrtelná nehoda v Butovských vyhlídkách (20.06.2021)
Tragédie na Butovských vyhlídkách vyústila v zákaz lezení (10.06.2021)
Zlomený slaňák na Ammerthaler Wand (06.08.2020)
Pád Čecha ve Frankenjuře (20.07.2020)
Smrt na Kružberku (16.07.2020)
Pád v Hlubočepích (14.04.2020)
Pád v karanténě (29.03.2020)
Lavinové neštěstí na Dachsteinu (09.03.2020)
Uškrcený na Žabím koni (13.01.2020)
Vážný úraz na Rovišti (30.08.2019)
Mrtví Češi na Trollveggenu (30.07.2019)
Pád v Ostrově a na Obrově noze (24.07.2019)
Lama, Auer a Roskelley pravděpodobně obětí laviny (18.04.2019)
Tom Ballard a Daniele Nardi zemřeli na Nanga Parbatu (11.03.2019)
Smrtelný pád na ferratě (05.09.2018)
Smrt pod Ušatou (30.07.2018)
45 let od tragedie na Trollryggenu (09.07.2018)
Smrtelný pád na umělé stěně (28.02.2018)
První letošní oběť laviny v Tatrách (08.12.2017)
Řícení skal v Bergellu pokračuje (01.09.2017)
Neštěstí na Výřích skalách (12.05.2017)
Nebezpečná Černá skála u Řevnic (26.07.2016)
Asima Shiraishi: 15m pád (09.07.2016)
Thomas Huber těžce zraněn (07.07.2016)
Lavina v Tyrolsku (09.06.2016)
Sbírka pro Elišku, Ríšu a Marušku (10.02.2016)
Pád na Jánusově hlavě (17.05.2015)
Přetržené lano na Kobyle (04.05.2015)
Pád na Tupé (08.03.2015)
Zahynul František Kele (20.10.2014)
Pět lezců zmizelo v lavině (20.10.2014)
Záchrana Čechů na Mandelwandu (09.10.2014)
Záchranka v Gorge de la Jonte (08.10.2014)
Lavina na Šiša Pangmě (26.09.2014)
Sbírka na Milhause (23.09.2014)
Sbírka na podporu rehabilitace M. Holanové (25.08.2014)
Zlomená noha na Suchých skalách (24.08.2014)
Vážné zranění na ferratě (05.08.2014)
Poláci zachránili umírajícího Taiwance (29.07.2014)
Těžký pád v Řeži (28.07.2014)
Další lezecký úraz v Ostrově (09.07.2014)
Ježek v kleci! (18.06.2014)
Großglockner: Nehoda v Palavicinim (11.06.2014)
Podcenění ferraty Seewand (18.05.2014)
Pády v Tisé a Ostrově (11.05.2014)
Lavina v SV stěně Rysů (05.04.2014)
Lavinová nehoda v Tatrách (19.03.2014)
Pád v Komíně návratů (03.03.2014)
Záchrana švédských lezkyň v Patagonii (04.02.2014)
Smrt Čecha v Západních Tatrách (20.10.2013)
Poslední rozloučení s Honzou Polákem (14.10.2013)
Vlasy v osmě (16.07.2013)
Černá sobota na Königspitze (25.06.2013)
Smrtelný traverz v Raxu (09.06.2013)
Mount Everest: Bolotov zahynul (15.05.2013)
Záchranka z cesty Szczepańských (17.01.2013)
Zahynul Dionýz Kuráň (02.01.2013)
Úspěšná záchranka v Yosemitech (24.10.2012)
Obroušená karabina zabíjela (15.10.2012)
Kamenná lavina v masivu Cima Piccola (27.09.2012)
Zahynul Sepp Mayerl (29.07.2012)
Proč se zabil Kurt Albert? (04.07.2012)
Neštěstí na Grossglockneru (18.06.2012)
Těžký pád z Karamory (31.05.2012)
Přetržená erárka v Labáku (28.05.2012)
Prasklá karabina Camp (23.05.2012)
Milan Sedláček zahynul na Lhoce (22.05.2012)
Lavinové neštěstí na Ortleru (29.03.2012)
Podivný pád v Krasu (12.09.2011)
Horolezecké nehody (27.07.2011)
Záchranky v Alpách (24.01.2011)
Silvestrovská smrt na Majáku (02.01.2011)
Kolaps v Holešovicích (15.12.2010)
Příběh z Grossglockneru (06.11.2010)
Kurt Albert v kritickém stavu (28.09.2010)
Dva čeští horolezci se zřítili na Mnichu (16.07.2010)
Horolezecké nehody (29.09.2009)
Bacha na šok (09.07.2009)
Tragický pád v Rathenu (15.06.2009)
Lavina na Kampermaueru (05.04.2009)
Nehoda na Bloßstocku (03.12.2008)
Odešel Miroslav Kareš (17.06.2008)
Hari Berger zemřel (21.12.2006)



Komentář ze dne: 20.04.2011 16:00:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek:
Rek bych ze je to zalezitost posuvu ve vnimani ruznych ochrannych prostredku. Povinnou helmu pro motocyklisty zavedla taky az legislativa po letech jezdeni bez blembasu, povinne bezpecnostni pasy v aute taky prisly az casem (dneska uz snad nikdo nepolemizuje o jejich uzitecnosti), zvolna se rozmaha zavedeni povinne helmy pro cyklisty, rizeni v ozralosti ci pod drogama ma (ruzne ve svete) za nasledek automatickou neplatnost pojistky. Treba se toho donuceni k ochrane mozku ve forme omezeneho pojistneho plneni dockame.
0 0

Komentář ze dne: 20.04.2011 17:14:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
Přiznám se, že jsem ani já za svou docela dlouhou lezeckou kariéru nenosil helmu vždycky. Pohled na helmu je tak trochu otázka módy. Když jsem začínal někdy v sedmdesátých leztech, byla helma stavovským odznakem kvalitního borce. Pak nastalo období nenošení helem, k tomu určitě přispěla i váha a nepříjemnost helem Cassida Alpine v té době. Na písku tehdá skutečně měl helmu málokdo.
Myslím, že ale hlava v helmě má prostě větší šanci zůstat celá, to je bez debat. Špatné je, že se vytváří nálada propti helmám, jakože helmy nosí jen začátečníci a hamtáci. Když někdo helmu nosit nechce, prosím, ať ji nenosí, jeho věc. Ale neměl by její nošení otravovat jiným.
0 0

Komentář ze dne: 21.04.2011 19:17:53     Reagovat
Autor: neregistrovaný - (@)
Titulek: Re: Re:
Jo, kdo ma za sebou par let lezeni, ma za sebou i ruzne faze vztahu k helmam. Cassida blahe pameti mela (pry) skvely parametry.. krome vahy. A taky se clovek nesmel po nasazeni kyblu podivat do zrcadla ))))
Nosila se hlavne do Tater, na cvicnejch skalach ci na piskovci jen par exotu.
Na piskach... se nosilo ledacos, v Sasku jeden cas popularni cyklisticke chranice lebky (snad se tomu nedalo rict helma)- kozene burty s vycpavkou. Lepsi nez nic.

K pravidelnemu noseni blembasa vsude se clovek asi dopracuje az casem, kdyz vidi nekolik rozbitych hlav nebo pochova par kamaradu kteri by nemuseli byt pod drnem kdby si bejvali byli ten kybl vzali.

Plati asi i tady ze zkusenost je nesdelitelna -- kdyz obcas beru nejaky mlady do skal, jdu tak daleko ze jim opatruju prilby ..a pak se divam na to jak je nechavaj v batohu a pod skalou. Preci se do ty hlavy prastit nemuzou, skala je tepla, sucha, samy madlo, slunce sviti.. ze na ne nekdo muze shora shodit sutr nebo to madlo se muze ulomit .. a ze na diru do lebecni kosti a zbytek zivota na trubickach fakt staci STRASNE malo.. to jim asi dojde az casem.

Lidi ktery vytvarej povedomi ze helmy nosej jen zacatecnici a motaci proste potvrzujou ze nemaj mozek kterej by stal za ochranu.
5 0

Komentář ze dne: 23.04.2011 16:28:34     Reagovat
Autor: neregistrovaný - wendy (@)
Titulek: Anebo
víte co znamená ANEBO?autoři prvovýstupu, bez helem a bosky dali tento název bud´vylezeš anebo spadneš
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 12:14:30     Reagovat
Autor: neregistrovaný - pavel (@)
Titulek: komíňák
Komíňák už je ve špitále v Chrudimi a vypadá to, že se z toho vylíže bez následků
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 13:53:42     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: komíňák
Díky Pavle za dobrou zprávu. Doufám, že se hvězdě Škrovádu brzy vrátí plné zdraví i forma.
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 14:02:30     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dafe-Bobr (ddafe@seznam.cz)
Titulek: hmm
Taková je asi doba. Obecně se mnohem více soustředíme na ochranu proti následkům plynoucím z chyb, než na ochranu proti dělání chyb(asi pro to, že ta obvykle bývá pracnější, zdlouhavější a nedá se jen tak za prachy koupit). Až půjdu na Drábkách skákat na Sloup, tak si taky asi alibisticky vezmu helmu. A proč? Protože mám kur*a málo naběháno, futr se válim v kanceláři a skáču jednou za uherák... no jo, ale láká mě to...
A taky je to dobrý pro obchod. Doufám, že Vám výrobci helem něco šoupli aby takovej fajnovej web nechcíp :)
Nic proti helmám, taky jednu mám a rád si ji nasadim na makovici (a už se mi to jednou fest šiklo:), ale vždycky když čtu články o tom jak se někdo rozbil a výsledek je že by se mělo lézt v helmě (nebo s lepším Daisy Chainem, a nebo zahodit osmu) je mi tak nějak smutno....

Bobr
1 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 14:19:17     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (@)
Titulek: Re: hmm
Nojo, Bobříku, máš ovšem svůj díl pravdy. Konec konců se třeba soustřeďujeme na to, aby víc vydržely lana, místo abychom trénovali a lezli tak, abychom je vůbec nepotřebovali. V podstatě, když nepadáš, nepotřebuješ ani lano, ani expresky, ani jistidla. To všechno máš kdybys.... Tak jakej je rozdíl mezi tímhle a helmou? Žádnej. Taky je to jen prostředek pro zmírnění následků chyby.
Ostatně v lanech se točí daleko víc peněz, než v helmách :-)
0 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 17:41:32     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dafe-Bobr (ddafe@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: hmm
Já vím, proto taky helmy nijak nezatracuju, jen mě vždycky trápí ten nádech strachu (strašení). Prostě se mi nelíbí konstrukce typu "Zabil se sólolezec --> lezte s lanem". Tuhle diskuzi vedu hlavně proto, že bych rád, aby se lidi (a hlavně ti co jdou párkrát na stěnu a pak vyrazí do skal s velkou motivací a málo zkušenostmi) na to zkoušeli dívat prakticky a konstruktivně a neviděli jen tu díru v Komíňákově hlavě a vedle helmu, která je před tím zachrání... Nevím jakej máš poměr vylezenejch cest s helmou a bez helmy, ale jsem ochotnej se vsadit, že to, že máš hlavu v cajku nemá na svědomí helma, ale to co bývá pod ní... :)
1 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 18:06:22     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dura (@)
Titulek: Re: Re: Re: hmm
jo. myslim ze se mi dari chapat kterej druh demagogie ti tady jde proti srsti.. razeni do skatulek, straseni a vytvareni podminenych reflexu/myslenkovych map typu >udelej co ti radime, a nic se ti nestane< .. tim jsme obklopeni a o tom ze pohnutky autoru techto konstrukci jsou ve vetsine pripadu jine nez pece o nase zdravi a blaho neni treba pochybovat. A to ze preziti zalezi na pouziti mozku a ne na tom kolika hejblaty se ovesim, to je myslim taky docela platnej zaver.

Ale s tou prilbou je to myslim trochu jinde. Navrhnul bch tu analogii bezpecnostnich pasu v aute - dlouho se bojovalo o to zda povinne nebo nepovinne, dodnes se nekde krici o tom ze je to omezovani osobni svobody (prece mi nemuze blbej policajt rikat co mam delat ve SVYM aute..) -- ale jejich podil na pravdepodobnosti preziti je myslim bez jakykoli pochybnosti. A vetsina ridicu ma zapnuti pasu uz ve forme podminenyho reflexu spolu s otocenim klickem v zapalovani.
Ta prilba zas takovy nasili na volnosti a nezavislosti neni .. a jeji pouziti zvysuje odolnost cloveci hlavy, potazmo mozku, o nekolik set procent. Statistiky jsou snadno vyhledatelne.. a porovnani pevnosti lebecni kosti a sebetenci prilby si muze udelat kazdej doma ))
1 0

Komentář ze dne: 26.04.2011 18:46:47     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (@)
Titulek: Re: Re: Re: hmm
Hele Bobříku, a jak by sis představoval reportovat o takovýchhle věcech, aby to nebylo to tvoje strašení?

Je přece jasný, že pokud někdo spadl a udělal si díru do hlavy, s helmou by si ji asi buď neudělal vůbec, nebo podstatně menší. To není strašení, ale konstatování faktu.

Stejně tak, když prvolezec shodí kámen, který jebne jističe do rukou nebo do šišky, v kolika procentech případů ten jistič lano udrží? Povětšinou to už může zachránit jen Grigri. To samozřejmě neznamená, že by se prvolezec neměl maximálně snažit nic neshazovat ať už jistič helmu má, nebo nemá.

Pokud Komíňák spadl proto, že utrhl chyt na písku, možná by ho neutrhl kdyby na tu cestu šel až to víc proschne (viz Papoušův koment na Lezci)

Z dalších komentů to vypadá, že se vyprd na smyčku, která se tam podle někoho dá namontovat, ale dá to práci.

Takže co, nemá se psát, že by s helmou byla díra menší? Nebo se o tlamách nemá psát vůbec, aby to někomu nepřipadalo jako strašení? A měly by se vůbec publikovat statistiky úrazů? To je přece taky strašení.

Samozřejmě že bezpečnost je souhrn všech aktivních a pasivních opatření a jedno bez druhého nemá smysl. Musí to začít přípravou, dobrým rozvážením projektu a k tomu dát další prvky eliminující následky případné chyby.
Falešný pocit bezpečí kvůli různým opatřením, jako je helma, nebo na sněhu pípák je špatně, ale já osobně neznám nikoho, kdy by si říkal "kdyby něco, mám helmu, můžu to risknout".

1 0

Komentář ze dne: 27.04.2011 00:32:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Dafe-Bobr (ddafe@seznam.cz)
Titulek: :)
To zní mnohem lépěji :) Ten poslední odstavec bych nechal tesat do kamene.
Ad psát/nepsat. Podle mě psát. To výše je prostě můj dojem z článku, který plyne ne z toho o čem to je, ale jak je to napsaný.
Ale s dojmama to bejvá vždycky složitý. Dem radši lízt :-).

Čus
Bobr
P.S.: Jak sis užil Sudriss za poledního slunka? Nejlepčí to bejvá koncem července... :)
0 0

Komentář ze dne: 27.04.2011 10:15:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re: :)
Já byl v Juře, Südriß lezl co já vím Sysel, tak se musíš zeptat jeho. Ale co mi psal, byl nadšenej. :-)
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
30.11.2024 - 30.11.2024
Sherpafest

Oznámení o akcích posílejte redakci