Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
inzerce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najděte nás na Facebooku

Google+



SLF studie o lavinových ABS


Nafouknutý ABS airbagnezávislá studie

Letos v květnu zveřejnil tým ze Švýcarského SLF zajímavou studii o účinnosti lavinových ABS ruksaků.


Studie si klade za cíl objektivně posoudit účinnost ABS a odfiltrovat reklamní populistickou masáž výrobců.

 

Prvním tématem je samostatné vyhodnocování lavin a z nich vyplývajících statistik. Je poukázáno na účelové sestavování statistického vzorku lavinových nehod a tím vyzdvihování účinnosti ABS až na 97 procent. SLF prováděný výpočet nad stejným vzorkem ukazuje, že by ve zvažovaných lavinách zahynulo ze 100 osob 19 bez ABS a pouze 3 s ABS, tedy ABS redukuje možnost úmrtí v lavině o 16 procent. Tým pak sestavuje svůj vlastní vzorek reprezentativních lavin a vyhodnocuje faktory, které vedou k úmrtí v lavině, jsou to:

  • velikost laviny; čím větší, tím vyší riziko
  • úrazy vlivem mechanického působení; nárazy na skály apod.

Při zohlednění těchto faktorů je risiko pro kritické laviny vyčísleno na 47 % pro ty bez ABS a 20 % pro ty s ABS. To vše je později přepočteno na úmrtnost 22,2 % bez ABS a 11,1 s ABS.

Dále je rozebírán relativně častý jev z praxe, kde majitel ABS je nalezen v lavině a Airbag není nafouklý. Důvody jsou:

  • v 60% osoba neaktivovala airbag
  • ve 12% byla chyba v údržbě (špatně nasazená patrona)
  • v 17% selhalo samotné ABS (skoro pětina výrobků v kritické chvíli selhala)
  • ve 12% došlo k mechanickému poškození airbagu

V neposlední řadě je diskutována psychická stránka majitele ABS, kdy zdánlivá jistota přežití v lavině, nabytá z marketingové kampaně, vede k podhodnocování lavinových rizik a pouštění se do svahů, které byli ještě před pár lety sjížděny pouze za optimálních podmínek.

Shrnutí

  1. ABS jsou smysluplné a dobré lavinové pomůcky
  2. úspěšné nafouknutí airbagu ve velké lavině (jen zde se ABS projeví) redukuje úmrtnost z 22% na 11%
  3. neúspěšné spuštění airbagu zapříčiní posun procentních bodu úmrtnosti na 13% z původních 11%
  4. majitel ABS by se měl naučit airbag používat ve stresové situaci, 60% selhání je velké číslo
  5. zdánlivý pocit bezpečnost získaný vlastnictvím ABS může být rychle promrhán podceňováním objektivních rizik.

Více najdete na:

Berg und Steigen:

http://www.bergundsteigen.at/file.php/archiv/2014/3/94-101%28die%20wirksamkeit%20des%20lawinenairbags%29.pdf

Powder Guide:

http://www.powderguide.com/magazin/equipment/artikel/wie-wirksam-sind-lawinenairbags.html

 

Nafouknutý ABS airbag
Nafouknutý ABS airbag

 






[Akt. bodový průměr: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

| Autor: Jiří Vodsloň | Vydáno dne 06. 11. 2014 | Počet komentářů: 3 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Jirka V.

Našli jste ve článku chybu, nebo překlep? Budeme vděční za upozornění. Napište nám. Děkujeme

Související články:
Velká plotna se nebude dojišťovat (14.12.2018)
Magnus Midtbo: základní technika nohou (01.01.2018)
Bezpečnostní konference (24.11.2017)
Školení správců skal a prvovýstupců (10.10.2017)
Výživa při vysokohorské turistice (22.09.2017)
Garantovaná horoškola ČHS je nově v Brně (05.01.2017)
Pozvánka na školení správců skal (31.08.2016)
Štand – noční můra metodika... (08.11.2015)
Pozor na staré popruhové smyčky (14.09.2015)
Školení správců skal (17.06.2015)
Laviny (02.02.2015)
Samoblokovací pololoďák (15.11.2014)
Předpovědi počasí (02.09.2014)
Úraz při spouštění ve Frankenjuře (15.07.2014)
Jak odjistit Velkou plotnu (10.03.2014)
Nejhorší jistič na světě (07.12.2013)
Adidas metodický den Českého horolezeckého svazu (04.10.2013)
Co když ztratím kyblík? (17.06.2013)
Pískovcové horolezectví: jak smyčkovat. (12.05.2013)
Běžte se všichni zahrabat! (20.02.2013)
Testování jistidel (04.01.2013)
Fórum alpinismu Smíchov (27.11.2012)
Zasněžený 23. Pelikánův seminář (07.11.2012)
Když volám o pomoc (04.10.2012)
Nebezpečné Západní Tatry? (29.09.2012)
Metodický den HO horyinfo (14.07.2012)
Metodický víkend ČHS (02.04.2012)
Idioti v lavinovom terene v Gruzínsku (30.11.2011)
Lavinová nehoda při lezení mixů (24.11.2011)
Malá příhoda z Bořně (14.07.2011)
Grigri 2 ho zachránilo (27.06.2011)
Riziká lezenia ľadov (23.02.2011)
Nebezpečný daisychain (22.09.2010)
Zasypání lavinou (28.12.2009)
MarmotRockJoy Rescue Workshop II (08.09.2009)
Horolezecká abeceda (25.08.2009)
Marmot RockJoy Rescue Workshop (14.05.2009)
Stanoviště pro jištění a slaňování (19.03.2009)
Úvazky a karabiny (09.01.2009)
Horolezecký terén (19.10.2008)
Info@hudy 9 (22.06.2008)
Tragédie na Spitzbergu... (14.04.2008)
LANA A UZLY (14.04.2008)
Přetržené lano (02.04.2008)
Sníh a vítr na Grossvenedigeru (16.12.2007)
Kurzy zdarma (24.10.2007)
Kurz pískovcového lezení (04.09.2007)
ATC Guide (04.07.2007)
Metodická příručka (12.06.2007)
Raveltik Reflex (22.05.2007)
HOLEŠOVICKÁ ANDULA (04.04.2007)
Školení Škrovádské (31.03.2007)
Dopadový test (07.03.2007)
Nová generace pípáků (05.12.2006)
Smrtelné úrazy českých občanů (14.02.2006)



Komentář ze dne: 07.11.2014 13:12:37     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlař (@)
Titulek:
Trochu hrátek se statistikou:
Snížení úmrtnosti bez/s airbagem z 19 na 3 procenta není snížení úmrtnosti o 16 procent, ale o 85%, jak je vidět v grafu v originálním článku.
Autoři nové studie říkají, že bez airbagu nepřežije 22,2%, s airbagem přežije 11,1%. Takže snížení úmrtnosti o 50%.

Pusťme se do cupování statistiky. Předně bych se zastavil na období 1990 - 2005. Lavinový airbag podle toho, co jsem na netu našel, spatřil světlo světa v roce 1985, ale užití novějších typů airbagů a hlavně jeho rozšiřování bych řekl, že bylo až o 10 let později. Měnil se typ airbagů, způsob aktivace, takže se tady vlastně prolíná doba, kdy se airbagy používali čistě teoreticky s dobou, kdy se opravdu používají. Taky by chtělo si říci, kolik lidí provozovalo freeride/skialpinismus v roce 1990 a kolik dnes, jejich zkušenosti, výbavu apod.

Možná mi i uniklo, jestli se statistika týkala jen opravdu volných terénů nebo terénů oficielně určených pro freeride/skialpinismus, kde však probíhá sledování terénu odborníky a trať je tak oficielně otevřena/zavřena či dokonce běžných sjezdových terénů.

Určitě je zajímavá statistika ohledně selhání/nepoužití airbagu. Možný signál pro výrobce se tím zaobírat příp. vytvořit normu určující rychlost nafouknutí, objem, odolnost vaků, umístění spouštěcího mechanismu apod. Bohužel opět ze statistiky není jasné jaký typ bagu lidé použili/selhal.
0 0

Komentář ze dne: 07.11.2014 15:05:21     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Jirka (@)
Titulek: Re:
Clanek je vice mene prelozeni pouvodniho textu, pro presne definice jak statistika byla vytvorena prosim pouzivat SLF clanek, vcetne zdroju statistik od SLF a ABS firem, viz clanky z minulych 5-6 let z Alp a Ameriky

Marketing, ktery tvrdi 97% prezije je blbost a prijde mit pro ABS zarizeni ne zrovna na miste.

Doporucuji precist pozorne originalni komentar k representativnosti statistickeho vyberu.

Pro mne bylo dulezite, ze hlavne zacinajici lyzari se zamysli nez vyjedou do terenu a pribrzdi sve vasne. To co je videt venku je nekdy na ..... .
0 0

Komentář ze dne: 08.11.2014 20:28:27     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Uzlař (@)
Titulek:
Jsem rád, že jsi vůbec na články upozornil, protože bych se k nim běžně nedostal. Upozornění ohledně statistiky se týká původních článků.
Obávám se, že v dnešní době začínající lyžař je ta samá paralela jako začínající lezec. Kdo chce informace najde, kdo nechce, nehledá.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]

horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
Oznámení o akcích posílejte redakci
anketa
Chceš mít trvale zimní, nebo letní čas?

zimní (505 hl.)
 
letní (431 hl.)
 
je mi to jedno (348 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 1284