inzerce@horyinfo.cz

Google+

Via ferrata Cesto Tomaselli

Via ferrata Cesto Tomaselli - klikací mapaTěžká ferrata v oblasti Fanes

Cesta Via ferrata Cesto Tomaselli se nachází v oblasti Fanes ve východní části Dolomit. Patří mezi nejtěžší ferraty v Dolomitech a to zcela právem, jak jsme posléze zjistili. Vlastní výstup je veden jihozápadní stěnou na vrchol Südliche Fanisspitze.

Nejpohodlnější nástup k vlastní cestě je z passo Falzarego. Odtud můžeme vystoupat pěšky do sedla Forcella Travenanzes nebo se vyvézt lanovkou na Piccolo Lagazuoi a seběhnout z kopce do sedla. Vybíráme pochopitelně českou variantu, jdeme pěšky. Odtud se asi po 3 kilometrech se dostaváme k bivakovací chatce della Chiesa odkud začíná vlastní výstup.

Hned na prvních metrech začínají obtíže. Na začátku je totiž velice těžký traverz (nejsou tu stupy na nohy a traverzuje se do kopce ). Po překonání tohoto místa rychle nabíráme výšku. Po chvíli se nacházíme na polici a rozhlížíme se kudy vede cesta dál. V prostřední části kličkujeme po suťových policích a rozlámaných skalách. Vidíme, že cesta pokračuje po pilíři a dále podél spáry až na vrcholový hřeben. Rychle se dostáváme z nepříjemných rozlámaných skal a stojíme na vytouženém pilíři. Konečně pevná skála. Pilíř je brzy za námi a pokračujeme podél koutové spáry na vrcholový hřeben. Zde nás čeká závěrečná lahůdka - vrcholová stěnka a jsme na vrcholu.

Sestup
Po prvních metrech se zdá, že sestup bude jednoduchý. Klesáme po suťových policích a dáváme pozor, abychom na sebe neshazovali kameny Čím víc se blížíme k sedlu tím přibývá kolmých prahů, které jsou delší a občas i převislé. Absolvujeme závěrečný práh a po úzké polici jdeme k sedlu. Zde končí ocelové lano.

Nyní ještě sestup strmým suťový polem. Ti, co mají zdravá kolena, rychle sbíhají, ostatní za použití hůlek sestupují na cestu, po které jsme ráno přišli k bivaku della Chiesa. Poslední pohled na jihozápadní stěnu, kterou jsme právě zdolali. Nádherná cesta je za námi. Pomalu se přesouváme do sedla Forcella Travenanzes a dále pak zpět do passo Falzarego. Tady na nás čeká zasloužené pivo a dobrý pocit.

Osobní komentář:

Cesta nepatří mezi vytrvalostní cesty, ale i přesto se fyzička hodí. Její obtížnost je hlavně v technických pasážích. Výhodu mají ti, kteří se nebojí kolmých stěn a netrpí závratí.

Fotky Tomasseli Foto 10 Foto 9 Foto 8 Foto 7 Foto 6 Foto 5 Foto 4
Další informace:
Poprvé vydáno 7. 12. 2005

| Autor: Petr Koreček | Vydáno dne 14. 09. 2011 | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
| Zdroj: Petr Koreček

K tomtu článku nebyl doposud přiřazen žádný komentář!

anketa
Posiluješ pro lezení na desce? Jestli ano, na jaké?

Jen lezu (90 hl.)

Beastmaker 1000 (67 hl.)

Beastmaker 2000 (72 hl.)

Moon fingerboard (55 hl.)

na plastové no name (53 hl.)