Vyhledávání
Google
poslední komentáře

nové v diskusi
praktické odkazy
nejčtenější články
horyinfo
HORYINFO.CZ
ISSN 1802-1093
grafika (c) Eva Jandíková
text a foto (c) autoři článků a fotografií
Vydává:
Ing. Petr Jandík - computer design studio vydavatel a šéfredaktor,
Pivovarnická 6, Praha 8,
IČ 10192182


Inzerce:
redakce@horyinfo.cz

Postaveno na systému phpRS
Programování modulů Petr Suchý
Nové články: RSS kanál
Nové cesty: RSS kanál

HORYINFO je součástí ARCHIVU ČESKÉHO WEBU Národní knihovny ČR
WebArchiv - archiv českého webu
Najdete nás na Facebooku


Zásady zpracování osobních údajů a používání Cookies

Komentáře

ke článku: Kontroverze kolem Compressor Route
ze dne 05.02.2012, autor článku: Jana Šimková

Komentář ze dne: 05.02.2012 13:58:38     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Nýty
Počítám, že spousta lidí, co se k tomu vyjadřuje, ať už pro nebo proti, v Patagonii nejspíš nikdy nebyla. Na jednu stranu se tu oslavuje očištění cesty od násilně a nelogicky zavrtaných nýtů, ale u nás se spíš v praxi vyskytuje naopak přidávání nýtů do existujících cest. Například vloni přibyl nýt v Alkazaru do cesty Balanc - v místě, kde už je to lehké. Setjně tak po letech lezení Malého kotle přidával Pletánek nýt do lehké plotny nad kruh. Nebo si vezměne hlasy volající po dojištění Velké plotny na Suškách. Nejdeme tím proti duchu světového vývoje?
0 0

Komentář ze dne: 05.02.2012 19:45:38     Reagovat
Autor: neregistrovaný - PrAngl (@)
Titulek: Já jsem pro!
Navrhuji, aby byly patagonské štíty srovnány se zemí, rozmělněny a použity, jako stavební materiál pro výstavbu obydlí v chudinských čtvrtích latinské Ameriky. Je třeba skoncovat s tímto hnízdem světového sváru jednou provždy!

Naopak je třeba zpřerážet hnáty všem jelimanům-dojisťovačům cest v Českém krase, ať je to Pepánek nebo Milánek, Popleta či Sulejmánek.

Ten, kdo dojistil Balanc, by zasloužil ze všech nejvíc.

Jinak praxe dojišťování cest v Srbsku má již dlouhou tradici a paradoxní na ní je, že nejvíce aktivní v ní je ten nejtradičnější srbský lezec.
0 0

Komentář ze dne: 05.02.2012 21:26:29     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Čti si to po sobě, Švédko mrňavá
Já na to, že mladej Kůrka je ve skutečnosti Kruk a postoj PWN je naznačen v kartině Kruk: Serru na Torre - http://goo.gl/7TtYN
0 0

Komentář ze dne: 05.02.2012 23:33:48     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Švédka mrňava (@)
Titulek: Re: Čti si to po sobě, Švédko mrňavá
Tak už sou ty pismenka jinak...
0 0

Komentář ze dne: 06.02.2012 10:03:29     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Proklad
Čus, eště poleď trochu ten proklad, ta střední pasáž, kde se řádky skoro překrejvaj, vypadá hnusně :-)
0 0

Komentář ze dne: 08.02.2012 11:11:33     Reagovat
Autor: neregistrovaný - O. (@)
Titulek:
Petře, snad mi tady nechceš srovnávat lezecké počiny u nás s lezeckými cestami v Patagonii, potažmo vývoj lezení ve vysokých horách - velkých stěnách,... - a na zcela odlišných skalách u nás. A kor, když je debata o "světové cestě", která silně zasáhla do historie horolezectví i do celého jeho vývoje. To se přece vůbec nedá slučovat - jako kdybys srovnával hrušky s jablkama. To bych od takového ostříleného horala vážně nečekal ... ;) ---
0 0

Komentář ze dne: 09.02.2012 11:09:25     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Petr Jandík (redakce@horyinfo.cz)
Titulek: Re:
A proč by měly platit na cesty v horách jiné, přísnější etické požadavky, než na cesty na skalkách? Vždyť je to naopak. Pokrok na skalkách se teprve posléze přenáší do hor. Cesty v horách jsou při stejné obtížnosti náročnější, nejde tam jen o samotné lezení.

V celé téhle záležitosti jde o tu zákkladní filozofickou otázku, co je tak dobrý styl provedení cesty, že už ji smí prvovýstupce udělat. Stále tu máme nářky nad hákovačkami, že tím prvovýstupce vzal svým následníkům možnost udělat cestu poctivými prostředky. Jenže poctivé prostředky je něco, čeho definice se časem mění a poctivé prostředky v době vzniku Compressor Route byly jiné, než jsou teď. (Ovšem, Maestri byl kritizován za to, že cesta jím vytvořená nebyla v souladu ani s poctivými prostředky své doby, pak tam měl někdo naběhnout a zrušit ji hned a ne až po čtyřiceti letech - je to jakoby se někdo do husitských válek začal míchat s Kalašnikovem)

Kdbybychom to vzali podle toho, že cestu smí prvovýstupce udělat jedině těmi poctivými prostředky, musely by se stejně vytlouct nýty možná z většiny dnes existujících cest.

Ostatně dost možná mohli Kruk a Kennedy vylézt Kompresora po vlastním díky tomu, že si ji napřed mohli prostudovat z Maestriho nýtů, stejně jako hákovačky na Srbsku bylo možné přelézt právě kvůli tomu, že byly už prostudované z technických výstupů a přišla generace, která už na to měla.

Odstranění nýtů z existující hákovačky po volném přelezení není podle mne správné, ať už se jedná o Commpressor, nebo třeba Hladký kout (VIIIb, dříve VI/A2) na Čihulovu věž na Suškách, který přelezl původně Čihula technicky a po volném přelezení Rakoncaj a Zvířecí skoby vytloukli a nechali jen kruh, takže cesta se stala většině lezců, kteří ji mohli lézt předtím technicky, nepřístupnou. Navíc, když kvůli téhle cestě se vlastně ta věž pojmenovala. Pak někdo přijde, existující cestu vygumuje a udělá si přes ni svoji novou, i když k jejímu vzniku ta původní nepochybně musela přispět.

Kdyby nebyla Compressor route tolikrát prolezená a do detailu známá, měli by to Kruk a Kennedy a stejně tak i David Lama při volném přelezu o hodně těžší.

Resumé: Podle mne by měla být lezecké etika a etika tvorby cest nejpřísnější na sportovních skalkách a u stále vyšších a vyšších hor by měla být snaha ji přiměřeně podmínkám uplaňovat také.
0 0

Komentář ze dne: 09.02.2012 11:45:56     Reagovat
Autor: neregistrovaný - O. (@)
Titulek: Re: Re:
Ale jó, já s tebou samozřejmě souhlasím, vím, kam míříš a co chceš sdělit a jó, je to pravda. Jen mne prostě zaujalo to srovnání cesty ve vysokejch horách a na skalách tady v ČR, ačkoli jde v jádru o podobnou záležitost, potažmo otázku, tak nebude možné aplikovat stejné řešení na obě a každé si vyžaduje specifický přístup. To je zkrátka fakt. Nelze říct: stejně jako se nechávaj hákovačky v ČR, tak nechte i v Patagonii. Každá komunita to cítí jinak a má k tomu jinej přístup a někdy je pro danou lokalitu lepší i jiné řešení.
Podle mne však také není správné zlikvidovat hákovačku, kterou někdo vylezl nahoru a má svě opodstatnění. Na druhou stranu se ale domnívám, že Maestriho cesta je světové specifikum a velmi se mi líbila věta, že "se tím chtěl pomstít horám za předchozí nezdar". V takovém případě hákovačku, která měla za úkol jenom slepě vybouchat metry nahoru za "úspěchem" není důvod velebit.
Jinak ještě jedna věc: na KDYBY se, bohužel, nehraje.
0 0

Komentář ze dne: 09.02.2012 09:49:39     Reagovat
Autor: neregistrovaný - Papouš (f.krivinka@gmail.com)
Titulek: Prasárna
Řikal mi borec, co v tý době lez Kompresora, že vylezli asi sedum dýlek, pak kolem nich jel dolu Lama Bull Team a povidlali, že prej to Yankeeové vymlátili a Kompresor dokompresoroval. Možná s tim vytlučenim mohli pitomci počkat na nějaký místní OVK a trochu to tam domluvit.
0 0

Vložení nového komentáře

Nový komentář nemá souvislost s jinými komentáři. Chcete-li odpovědět na existující komentář, najeďte si na něj a klikněte v jeho hlavičce na slovo Reagovat

Jméno (přezdívka): 
E-mail: 
Titulek: 

    

V rámci komentářů nelze používat tagy HTML.

Pro vložení tučného textu, odkazu nebo e-mailové adresy využijte následující značky:
[b]tučné[/b], [url]http://www.domeny.cz[/url], [email]jmeno@domena.cz[/email]


horyinfo.cz je mediální partner Českého horolezeckého svazu
hledej
Horoškola
HI shop
nové cesty
komentáře cest
nejčtenější cesty
nejkomentovanější
nejbližsí akce
03.12.2022 - 03.12.2022
Sherpafest 2022

Oznámení o akcích posílejte redakci
anketa
Jaké lano na lezení je podle vás nejlepší?

Beal (837 hl.)
 
Blue Water (542 hl.)
 
Edelrid (552 hl.)
 
Edelweiss (537 hl.)
 
Mammut (572 hl.)
 
Maxim (404 hl.)
 
Metolius (491 hl.)
 
Millet (587 hl.)
 
Petzl (257 hl.)
 
PMI (431 hl.)
 
Sterling (2669 hl.)
 
Tendon (550 hl.)
 
Jiné (359 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 8788